فواید و خواص و خوراکی ها

خواص و فواید بادام هندی

درخت بادام هندی

کاشو یا بادام هندی به دلیل طعم منحصر به فردش یکی از آجیل های محبوب مردم کشور ما و دیگر کشورها است.

این آجیل به شکل لوبیا یا بهتر است بگویم کلیوی شکل می باشد که در پایین یا زیر میوه ی درختی که بلارد نام دارد، یافت می شود.

با این که بادام هندی متعلق به جنوب شرقی برزیل است اما در بین مردم تمام جهان محبوب است.

در قرن 16 میلادی، پرتغالی ها این دانه را با خود به هند و برخی کشورهای آفریقایی بردند.

امروزه کشورهای هند، تانزانیا، موزامبیک، نیجریه و برزیل تولید کننده های بزرگ کاشو هستند.

بادام هندی

 

در برخی کشورها مانند برزیل و نیجریه از این دانه، کره ی نرم خوش مزه ای درست می کنند که بسیار مطبوع است. این کره از چرخ کردن و فشرده شدن آن حاصل شود.

برای این که با خاصیت این گیاه بیشتر آشنا شوید متن زیر را مطالعه نمایید:

فواید مصرف بادام هندی

* پیشگیری از سنگ های صفراوی

مصرف کاشو برای پیشگیری از تشکیل سنگ های صفراوی بسیار مفید است؛ یک تحقیق 20 ساله ی جمع آوری شده از 80000 زن پرستار نشان می دهد کسانی که در هفته حدود 30 گرم بادام هندی مصرف نموده اند در مقایسه با دیگرانی که آن را در برنامه شان نداشته اند، 25 درصد کمتر به سنگ های صفراوی مبتلا شدند. بنابراین آن را وارد برنامه ی غذایی روزانه تان نمایید.

کره بادام هندی

* سلامت استخوان ها و آرامش

این حقیقت کاملاً جا افتاده است که کلسیم برای استحکام استخوان ها ضروری است، اما بد نیست بدانید که منیزیم نیز برای حفظ سلامت استخوان ها حیاتی است. حدود دو سوم منیزیم بدن در استخوان ها وجود دارد.

منیزیم برای متابولیسم کلسیم در بدن لازم است و با تراز کردن میزان کلسیم، به تنظیم تونوسیته ی عصبی و عضلانی کمک می کند. در واقع کلسیم برای انقباض عضلانی و منیزیم برای انبساط آن مورد نیاز است.

* آنتی اکسیدانی قوی

از دیگر مواد معدنی موجود در کاشو می توان به مِس اشاره کرد. مس یکی از اجزای مهم آنزیم های بدن است که در خیلی از فرآیندهای فیزیولوژیکی بدن شرکت می کند.

مس برای برداشتن رادیکال های آزاد مُضر در بدن و برای استفاده ی بهینه ی آهن کمک بزرگی است.

مس برای تولید ملانین و برای پرورش استخوان ها و بافت های ارتباطی بدن ضروری است.

* کاهش ریسک افزایش وزن

بر خلاف باور عموم مردم که می گویند مصرف منظم بادام هندی موجب اضافه وزن و چاقی می شود، باید گفت که تحقیقات اخیر نشان داده اند که این تصورات غلط، بی اساس است. در حقیقت افرادی که دو بار در هفته از بادام هندی استفاده می کردند در مقایسه با دیگر افراد مشابهی که اصلاً بادام هندی نمی خوردند اضافه وزن کمتری داشتند. البته بد نیست بدانید که هر 30 گرم بادام هندی حدود 160 کالری انرژی دارد.

بادام هندی و دیگر آجیل ها

* سلامت قلب و عروق

بادام هندی منبع خوبی از ویتامین K است که به تنظیم انعقاد خون و شرایط ناشی از آن کمک می کند.

کاشو فشار خون بالا را کاهش می دهد چرا که به عنوان یک دیوروتیک یا مُدر خوب مطرح می باشد و علاوه بر این عواملی هم چون منیزیم و لینولنیک اسید نیز در آن یافت می شود که از عوامل تنظیم کننده ی فشار خون هستند.

پس برای پیشگیری از بیماری های کرونری قلب، هفته ای 4 بار و هر بار به اندازه ی یک مشت بادام هندی بخورید.

به طور کلی بیشتر آجیل ها به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامت قلب مفید هستند.

احتیاط کنید:

* بادام هندی حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از اگزالات می باشد. مطالعات نشان داده است که تجمع این مواد در بدن می تواند منجر به کریستاله شدن آن ها و در نتیجه ایجاد مشکل شود.

از این رو افرادی که مشکلات کلیوی درمان نشده دارند، یا این که کلیه ها و یا کیسه ی صفرای شان را در آورده اند باید از مصرف این آجیل پرهیز کنند. دریافت زیاد اگزالات ممکن است موجب کاهش جذب کلسیم نیز بشود.

 

* آلرژی غذایی یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است با خوردن کاشو به وجود بیاید. این واکنش های آلرژیک ممکن است یا فوری باشد و خاص(مانند خارش، گرفتگی بینی، تورم لب ها و...) یا ممکن است با تأخیر و عمومی باشد(مانند خستگی و افسردگی).

بادام هندی در غذاها

نکات مربوط به پخت و پز

بادام هندی می تواند در خیلی از دستور پخت غذاها وجود داشته باشد مثل سالادها، ماکارونی ها، سوپ ها، خورش ها و حتی دسرها.

در غذاهایی که با پختن آماده می شوند معمولا بادام هندی را در مراحل آخر پخت اضافه می کنند، در غیر این صورت بادام هندی ها خیلی زود نرم شده و بافت شان از هم پاشیده می شود.

در این نوع غذاها، دانه های بادام هندی نرم می شوند و بنابراین صدای خرد شدن شان را در دهان تان مانند دیگر آجیل ها نمی شنوید، اما در سالادها و دسرها می توانید بافت بادام هندی را به همان صورتی که است، در زیر دندان های تان احساس کنید.


خواص و فواید بادام

خواص و فواید بادام
 





 
بادام يك غذاي پرچربي است كه بر خلاف ديگر غذا‌هاي چرب نه تنها براي سلامتي خطري ندارد، بلكه آن را تضمين مي‌كند.
چربي موجود در بادام از جنس همان چربي است كه در روغن زيتون وجود دارد و به همين دليل پزشكان آن را براي سلامتي قلب مفيد مي‌دانند. به گفته آنها، بادام مي‌تواند سطح كلسترول بد خون را پايين بياورد و از اين طريق ريسك بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد.
بادام منبع غني ويتامينD، منيزيم و پتاسيم است و مي‌تواند در محافظت از بدن در مقابل ابتلا به ديابت موثر باشد. يكي ديگر از ويژگي‌هاي بادام اين است كه نه تنها به كاهش وزن كمك ‌مي‌كند، بلكه از بازگشت مجدد وزن اضافي هم جلوگيري مي‌نمايد.
متخصصان مي‌گويند، پروتئين موجود در يك فنجان بادام از يك عدد تخم مرغ بيشتر است و خوردن آن در تامين پروتئين بدن نقش زيادي دارد. گفتني است كه بادام با وجود حجم كم، انرژي زيادي دارد و مي‌تواند به عنوان يك ميان وعده مناسب مورد استفاده قرار گيرد.
و هم چنین براي تقويت حافظه و نيروي بينايي مؤثر است .
درخت بادام، درختي است داراي برگ هاي دراز وباريك، كه گلهايش پيش از روييدن برگ ها شكفته مي شود . ميوه درخت بادام ابتدا داراي پوست سبزو نازك و پوشيده از كرك كه آن را چغاله بادام مي نامند كه پس از مدتي سفت وسخت مي شود .
مغز بادام بر دو نوع است: شيرين وتلخ .
بادام شيرين را خام يا بو داده مي خو رند واز آن روغن نيز گرفته مي شود. اين روغن در پزشكي وصنعت صابون سازي كاربرد دارد . نام عربي بادام «لوز» است، چغاله بادام ميوه اي مغزي، تقويت كننده معده و آب آن لثه دندان را محكم مي كند.
قسمت هاي مورد استفاده درخت بادام عبارتند از:
1-پوست بادام 2- برگ بادام 3- شكوفه بادام 4- مغز بادام
2-خواص بادام :
ـ بادام ميوهاي سرشار از ويتامين ب1، ب2، پ پ، قند،كلسيم ومواد چربي است .
ـ دانشمندان بزرگ اسلام (بئ علي سينا، زكرياي رازي)بادام را به عنوان نرم كننده سينه، آرام كننده سوزش ادرار، تقويت كننده معده وريه وپاك كننده روده ها تجويزمي كرده اند .
ـ زكرياي رازي عقيده داشت، بادام هوش را زياد كرده وبدن را فربه و چاق مي كند .
ـ بادام، داراي مقداري آهك ومقدار قابل توجهي فسفر است كه اثر كاملي بر مغز وسيستم عصبي دارند .
ـ بادام رسيده خشك بي اندازه مقوي است و براي كساني كه دچار كمبود كلسيم شده اند، غذايي عالي است .
ـ از بادام شيرين روغني استخراج مي كنند كه مسهل است و مقدار مصرف آن براي اشخاص بزرگ سال 60گرم و بچه ها 15تا 10گرم است كه بايد صبح ناشتا خورده شود.
ـ اگر زخم اگزما را با روغن بادام شيرين چرب كنند، در بهبود آن تسريع خواهد شد .
ـ براي تقويت امعا مي توان پايين شكم رابا روغن بادام شيرين هر صبح وشب مالش داد.
ـ روغن مايع بادام شيرين، براي آرام كردن درد گوش خيلي مفيد است به اين منظور بايد نيم قاشق قهوه خوري كوچك روغن بادام را شب، هنگام خواب در گوش بچكانند .
ـ براي نرم نگه داشتن دست ها در زمستان بهبود ترك دستها مي توان روغن بادام شيرين را به اندازه مساوي با كره و كاكائو مخلوط كنيد و مانند پماد به دست هاي خود بماليد.
روغن بادام شيرين، سرفه هاي خشك با منشأ عصبي را تسكين مي دهد. روغن بادام شيرين ، اخلاط غليظ را به راحتي دفع مي كند. در اين دو مورد بايد افراد بالغ، صبح و ظهر و شب هر دفعه يك قاشق مربا خوري روغن بادام بخورند.
روغن بادام در معالجه قولنج كليه، سنگ كليه، وجود خون در ادرار، دردهاي زايماني، بي تابي هاي كودك بر اثر دل پيچه، حالات تشنجي شيرخواران به صورت خوراكي يا تنقيه به كار مي رود.
-ماساژ سر با روغن بادام شوره سر را از بين مي برد.
-روغن بادام، خشونت حلق را بر طرف مي كند براي اين منظور 1تا 2 قاشق غذاحوري روغن بادام شيرين را در يك ليوان آب گرم ريخته و غرغره كرده و در صورت تمايل بعد از غرغره مي توان آن را فرو داد.
-براي جلوگيري از پيشرفت قوز ( خميدگي مهره هاي پيرمردها ) و درمان آن بايد روغن بادام شيرين را كمي گرم كرده و روزي چند مرتبه در محل مهره هاي تازه كج شده ماليد و بيمار را به پشت خواباند.
-اگر 50 گرم پوست خشك و زرد رنگ بادام شيرين را در 1 ليتر آب بجوشانيد و افراد بالغ صبح و ظهر و شب، هر دفعه يك استكان به همراه كمي شکر بنوشند و اطفال نصف استكان ، گلودرد و سرفه هاي پي در پي ، التهاب مجاري تنفس را تسكين مي دهد.
-شكوفه بادام شيرين، مسهل ملايمي است كه به صورت دم كردن به اطفال مي دهند.
-برگ بادام، صفرابر و مقوي كبد است و از آن جوشانده اي تهيه مي كنند كه با شكر شيرين كرده و به تدريج گاهي يك استكان مي خورند.
-بادام براي تقويت حافظه نيروي بينايي مؤثر است.
-از بادام شيرين شربتي تهيه مي كنند كه در مورد التهاب و تورم اعضاي تناسلي و ادرار مفيد است. اين شربت خنك و مسكن است. بدين منظور بايد يك كيلو بادام را پوست كند و آن را در هاوني كه كمي آب دارد كوبيد تا خميري بدست آيد و سپس آن را با يك ليتر آب و 500 گرم شكر مخلوط كرده و صاف مي كنند و 700 گرم قند و 200 گرم عرق بهار نارنج را به آن اضافه مي كنند.
-از دم كرده 30 گرم برگ و 15 گرم شكوفه درخت بادام مخلوطي را به وجود مي آورند كه ادرار را زياد مي كند و مسهل و كرم كش است.
-اگر بادام را بو دهيد و آن را مثل قهوه بساييد، جانشين قهوه خواهد شد كه هيچ ضرري نخواهد داشت.
-اگر برگهاي تازه و سبز درخت بادام را به صورت مرهم روي سوختگي و كوفتگي بگذارند مفيد خواهد بود.
-بادام بسيار غذاي خوبي است و مخصوصاً به خانم ها توصيه مي شود هنگامي كه حامله هستند و يا شير مي دهند آن را مصرف كنند. زيرا باذام مقوي و نيروبخش است و بر روي سلامتي نطفه اثربه سزايي دارد.
مغز بادام شيرين است و به علت داشتن فسفر، بهترين درمان بيماري مغزي و عصبي است.
پروتئين گياهي فراوان در بادام به مردان براي پشت سر نهادن يأس و نااميدي مردانه، كمك مي كند.
 

خواص و فواید نارنگی

نارنگی و خواص مفید آن

نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.

نارنگی

اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

کارشناسان تغذیه می‌گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث، آ و ب مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند.

به گفته آنان، طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است. این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند.

پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند. این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.

این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم

جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد

نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود و برای رفع بی‌اشتهایی و کاهش گرمای غریزی بدن نیز مفید است.

نارنگی، این میوه پرخاصیت، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها، از جمله فشارخون بالا بسیار مفید است.
 
برخی از خواص نارنگی عبارتند از:

۱- منبع غنی ویتامین C است.

۲- منبع غنی بتاکاروتن است.

۳- برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.

۴- به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر باشد.

۵- دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

* چاقی

* برونشیت

* التهاب ریه

* آسم

* زکام

* فشارخون بالا

* بیماری‌های مختلف پوستی

 

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم نارنگی

ویتامین آ                            ۴۲۰ آی. یو

کربوهیدرات                         ۳۴/۱۳ گرم

فیبر رژیمی                          ۸/۱ گرم

 پروتئین                               ۸۱/۰ گرم

تیامین (ویتامین B1)             شش صدم میلی‌گرم

نیاسین (ویتامین B3)           سی و هفت صدم میلی‌گرم        

ویتامین B6                          هشت صدم میلی‌گرم     

ویتامین C                           بیست و هفت میلی‌گرم

کلسیم                               ۳۷ میلی‌گرم

آهن                                   ۱۵/۰ میلی‌گرم

منیزیم                                 ۱۲ میلی‌گرم

فسفر                                ۲۰ میلی‌گرم

پتاسیم                               ۱۶۶ میلی‌گرم

سدیم                                 ۲ میلی‌گرم

روی                                     ۰۷/۰ میلی‌گرم

چربی                                 ۳/۰ گرم

کالری                                  ۴۴ کیلوکالری

 

نارنگی؛ میوه‌ای مفید برای درمان چاقی

طبق تحقیقات جدیدی که دانشمندان دانشگاه انتاریوی غربی کانادا درباره نارنگی انجام داده‌اند، به وجود ماده‌ای در این میوه پی برده‌اند که نه تنها موجب جلوگیری از چاقی می‌شود، بلکه ضد دیابت نوع دو و حتی تصلب شرایین است، (بیماری که علت اصلی بیشتر حملات قلبی و سکته‌های مغزی است).

مورای هوف، دانشمند زیست‌شناس عروق دانشکده پزشکی و دندان‌پزشکی شولیچ به همراه ارین مولویل دانشجوی دوره دکتری در این تحقیق به بررسی تأثیر نوعی فلاوونوئید در نارنگی به نام نوبلتین پرداختند. آن‌ها در ابتدا به موش‌های آزمایشگاهی رژیم غذایی سرشار از چربی و قندهای ساده دادند. یک گروه از موش‌ها چاق شدند و تمام علائم بیماری مرتبط با سندرم متابولیک مانند افزایش کلسترول و تری گلیسیرید، انسولین و قند خون بالا و همچنین کبد چرب در آن‌ها مشاهده شد.

چنین اختلالات متابولیکی تا حد زیادی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را به شدت افزایش می‌دهد. به رژیم غذایی گروه دوم موش‌ها علاوه بر همان روش مشابه، نوبلتین نیز اضافه شد که بر اثر اضافه شدن این ماده، میزان کلسترول، تری گلیسیرید، انسولین و قند آن‌ها افزایشی پیدا نکرد و افزایش وزن طبیعی هم داشتند. در حالی که موش‌ها به تأثیر انسولین بسیار حساس هستند، ثابت شده است نوبلتین از رسوب چربی در کبد با تحریک ژن‌هایی که درگیر سوزاندن چربی اضافی هستند، جلوگیری می‌کند و مانع فعالیت ژن‌های مسوول تولید چربی است.
طبیعت نارنگی سرد است و مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است

هوف، مدیر گروه پژوهشی زیست‌شناسی عروق در دانشگاه Robarts می‌گوید: موش‌هایی که تحت درمان با نوبلتین قرار گرفتند، اصولاً از چاقی در امان ماندند، به خصوص این که مطالعات بیشتر نشان داد نوبلتین همچنین ضد تصلب شرایین و تجمع پلاک در شریان‌هاست که منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می‌شود. به نظر می‌رسد این تحقیق زمینه را برای مطالعات آینده فراهم می‌کند که آیا این روش، درمان مناسبی برای سندرم متابولیک و شرایط مشابه در انسان‌ها به شمار می‌رود یا خیر؟

هوف بر خواص دارویی مولکول‌های زیستی فعال نیز تحقیق می‌کند. ۲ سال پیش، هنگامی که فلاوونوئید را کشف کرد و متوجه ماده‌ای به نام نارنجنین در گریپ‌فروت شد که ضد چاقی است و دارای دیگر علائم سندرم متابولیک است، توجه جهانیان را به کار خود جلب کرد.

هوف می‌گوید: مطلب جالب توجه این است که نوبلتین در زمینه محافظتی در مقایسه با نارنجنین، خاصیتی به مراتب قوی‌تر و در حدود ۱۰ برابر دارد. این بار نیز به خاصیت ضد تصلب شرایین نوبلتین هم پی بردیم.

 

خواص و فواید گشنیز

 گشنیز گیاه بومی جنوب اروپا و مناطق مدیترانه است . دربیشتر نقاط ایران نیز می روید . از زمانهای قدیم وجود داشته و حتی مورد مصرف مصری ها بوده است .بقراط این گیاه را می شناخته و برای درمان بیماریهای مختلف از آن استفاده می کرده است . در قرون وسطی ضعف جنسی را با گشنیز درمان می کردند .

 


گشنیز گیاهی است علفی و یکساله ، برنگ سبز که ارتفاع آن تا 80

سانتیمتر

نیز می رسد . برگهای آن به دو شکل ظاهر می شود آنهائی که در قاعده ساقه وجود دارد بشکل دندانه دار و دیگری در طول ساقه که باریک و نخی شکل می باشند .

قسمت مورد استفاده گیاه ،‌ساقه و برگ و میوه آن است . میوه گشنیز گرد و برنگ زرد می باشد . بوی تازه آن مطبوع نبوده و تقریبا بد بو است ولی بر اثر خشک شدن این بو از بین رفته و خوشبو می شود . حتی نام لاتین گشنیز از لغت یونانی Korio مشتق شده که به معنی بد بو است .

 

 


مواد چرب گشنیز مرکب از اسید اولئیک ، اسید پالمتیک ، اسید لینولئیک و اسید پتروسه لینیک است .در برگهای خشک گشنیز مقدر زیادی ویتامین A,C یافت می شود .

 

خواص داروئی:


خواص گشنیز طبی :گشنیز و تخم گشنیز از نظر

طب قدیم ایران

سرد و خشک است .
خواص تخم گشنیز به قرار زیر است .

تخم گشنیز را پودر کرده و با نسبت مساوی با

شکر

و یا عسل مخلوط کنید برای تقویت بدن بسیار مفید است .

 

معده را تقویت می کند .

 

خوذن تخم گشنیز با غذا به هضم غذا کمک می کند .

 

ادرار آور است .

 

قاعده آور است.

کرم های معده و

روده

را از بین می برد .

 

برای برطرف کردن تب تیفوئید مفید است .

 

خاصیت ضد باکتری درد و بیماریهای عفونی روده را برطرف می کند.

 

تب های نوبه ای را از بین می برد.

 

برای نرم کردن سینه از جوشانده تخم گشنیز استفاده کنید.

 

جوشانده تخم گشنیز خواب آور است .

 

زکام را برطرف می کند .

 

تخم گشنیز شیر را در مادران شیر ده زیاد می کند.

 

برای تسکین درد دندان تخم گشنیز بجوید .

 

تقویت کننده قلب است .

 

جوشانده تخم گشنیز یا خوردن تخم گشنیز بوداده اسهال خونی را برطرف می کند.

 

 

 

خواص برگ وساقه گشنیز:

 

  1. آّ گشنیز خواب آور است .

  2. مسکن و آرام کننده است .

  3. مسمومیت های حاصله از مواد پروتئینی را برطرف می کند .

  4. با غذا گشنیز بخورید تا از ترش شدن غذا جلوگیری کند .

  5. تشنگی را برطرف می کند .

  6. طحال را تمیز و تقویت می کند .

  7. برای فتق مفید است .

  8. برای برطرف کردن بوی بد دهان سوپ گشنیز بخورید.

  9.  

  1. دل درد را برطرف می کند.

 


خواص و فواید نعنا

 نعنا یا نعناع گیاهی است از تیره دو لپه ای های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان می باشد و جز سبزی های خوراکی است. از محل گره های ساقه، ریشه هایی خارج می شوند که ساقه جدید را درست می کنند. بنابراین اگر شما فقط یک ساقه نعناع در باغچه خود بکارید، به زودی تمام باغچه شما پر از نعناع می شود. به همین دلیل در فارسی به آن هزارپا می گویند.

 

 

 

نعنایی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می کنیم، با نعنایی که به صورت خودرو در کوه می روید متفاوت است. البته از نظر شکل ظاهری، بو، طعم و مزه تقریباً شبیه به هم هستند، ولی از نظر اثرات درمانی، نعنای کوهی قوی تر است.

 

البته خوردن نعنایی که پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردن مورد استفاده قرار می گیرد، با غذای روزانه، مخصوصا ناهار توصیه می شود.

 

در مواردی که ناراحتی های معده وجود دارد، خوردن نعنای تازه نه تنها معده را ناراحت نمی کند، بلکه درمان کننده ی ناراحتی معده هم می باشد.

 

نعنای کوهی یا نعنای فِری، از نظر کاربرد و خواص از نعنای معمولی که پروزش داده می شود، بسیار عالی تر، قوی تر و مؤثرتر است.

 

این گیاه در دامنه ها و ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطر بسیار نافذی دارد و در کرم هایی که برای پوست ساخته می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این گیاه، گل های ریز و آبی رنگی دارد و قسمت های مورد استفاده این گیاه، گل، برگ و ساقه ی آن است.

 

 

 

ترکیبات

 

نعنا دارای ماده ای به نام منتول است که احساس خنکی در دهان ایجاد می کند. مقدار منتول در نعناع بسته به نوع آن از 35 تا 55 درصد تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود، مقدار منتول آن تا حدود 30 درصد پایین می آید.

 

خواص درمانی

 

* نعناع از نظر طب قدیم ایران نسبتا گرم و خشک است و از نظر خواص دارویی از پونه قوی تر است. از نعناع اسانس، روغن و تنتور تهیه می کنند که مصارف طبی مختلفی دارد.

 

* نعنا باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می برد.

 

* تقویت کننده معده و بدن است.

 

* ضد تشنج و ضد سرفه است.

 

* نعناع مسکن،‌ آرام بخش و قاعده آور است.

 

* برای بی خوابی، کم خوابی و ناراحتی های شبانه یک داروی موثر است.

 

* استفاده از نعنا، درد شکم را برطرف می کند.

 

* نعناع برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا مفید می باشد.

 

* نعناع ناراحتی های عصبی را برطرف می کند.

 

* برای تسکین درد دندان، نعناع را در دهان گذاشته و بجوید.

 

* آشامیدن دم کرده نعناع و یا عصاره نعناع خونریزی سینه را قطع می کند.

 

* کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می برد.

 

* نعناع کرم های روده و معده را می کشد.

 

* برای از بین بردن سکسکه و دل به هم خوردگی و استفراغ، نعنا را با انار ترش بخورید.

 

* نعناع ادرار را زیاد می کند.

 

* یک فنجان دم کرده گرم نعناع سینه را آرام می کند.

 

* برای رفع قولنج و دردهای روده، معده و هضم نشدن غذا، دم کرده نعنا بنوشید.

 

* برای از بین بردن گلودرد، دم کرده نعناع غرغره کنید.

 

* نعناع معرق است، بنابراین تب را پایین می آورد.

 

* در هنگام سرماخوردگی بینی را با دم کرده نعناع بشویید.

 

* نعناع بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد. برای این مورد دم کرده نعنا را قبل از غذا بنوشید.

 

 

 

رفع سردرد با نعناع

 

* برای رفع سردردهای میگرنی می توانید با مخلوط کردن مواد زیر، پمادی تهیه کنید و در نقطه ای که درد می کند، بمالید.

 

اسانس نعناع   3 گرم

 

روغن زیتون  2 گرم

 

لانولین        5 گرم

 

* برای رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنید. به این ترتیب که 10 قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و در یک کاسه بریزید.

 

سپس یک پارچه که به اندازه پیشانی باشد در آن فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها قرار دهید تا سردرد برطرف شود.

 

 

ضدعفونی کردن بینی با نعناع

 

برای ضد عفونی کردن بینی، با مخلوط کردن 1 گرم اسانس نعناع و 40 گرم روغن بادام شیرین، محلولی تهیه کنید و پنج قطره در هر سوراخ بینی بچکانید.

 

 

رفع خارش با نعناع

 

اگر بدن شما خارش دارد مقدار 2 گرم اسانس نعناع را در 50 گرم وازلین ریخته، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بمالید.

 

 

 

تسکین آرتروز با نعناع

 

اگر از بیماری روماتیسم و آرتروز رنج می برید، از روغن نعناع استفاده کنید، به این صورت که 2 قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید.

 

 

اسانس نعناع

 

یکی از فرآورده های نعناع، اسانس آن است که از تقطیر برگ و سرشاخه های گلدار نعنا تحت اثر بخار آب تهیه می شود و دارای 50 تا 70 درصد منتول می باشد.

 

اسانس نعناع که در کشور انگلستان تهیه می شود، شهرت خاصی دارد.

 

این اسانس به عنوان تقویت کننده معده، بادشکن، ضد عفونی کننده،‌ رفع دل پیچه ی بچه ها و اسهال به کار می رود.

 

برای استفاده از اسانس نعنا کافی است که مقدار یک تا سه قطره از آن را با یک لیوان آب مخلوط کرده و بنوشید.

 

 

موارد احتیاط

 

* اسانس نعناع را نباید به مقدار زیاد به کودکان و نوزادان خوراند، زیرا روی حرکات تنفسی  و قلب اثر می گذارد و ممکن است خطرناک باشد.

 

* اگر اسانس نعناع به مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده می شود و حرکات دودی معده را از بین می برد.

 

* نعناع با تمام فوایدی که دارد، اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند.

 

لذا اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا می نوشید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

 


خواص و فواید هندوانه

 هندوانه منبع طبیعی از بهترین آنتی‌ اکسیدان‌ها است که طبیعت فراهم کرده است. این میوه منبع خوبی از آنتی ‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین‌ C و A است که از ما دربرابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. همچنین خطر کم ‌آب شدن بدن را هم کاهش می‌دهد.

تابستان و هندوانه دو یار جدا نشدنی هستند. هندوانه تقریباً در همه جای دنیا پیدا می‌شود و بااینکه می‌توانیم همه سال از بازار هندوانه بخریم اما فصل هندوانه تابستان است که در این فصل بهترین کیفیت را داشته و بسیار شیرین است. هیچ میوه دیگری اینقدر موقع تشنگی نمی‌چسبد.

فواید هندوانه برای سلامتی

1. فواید هندوانه برای سلامتی بسیار زیاد است. مهم نیست که هندوانه را چطور برش بزنید، بهترین آنتی ‌اکسیدان‌ها در آن یافت می‌شود.

2. هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A مخصوصاً با غلظت بتا‌کاروتین آن می‌باشد.

3. هندوانه قرمز خوشمزه همچنین منبع قوی از آنتی ‌اکسیدان کاروتین است که لیکوپن نامیده می‌شود. این آنتی‌ اکسیدان‌ها در بدن حرکت کرده و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. رادیکال‌های آزاد موادی در بدن هستند که می‌توانند آسیب زیادی به ما وارد کنند. این مواد می‌توانند کلسترول را اکسید کند و باعث شود که به دیواره رگ‌ های خونی چسبیده و موجب ضخیم‌تر شدن آن شود و این می‌تواند منجر به سکته قلبی و سکته شود. لیکوپن که رنگ قرمز زیبا را به هندوانه می‌دهد به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند.

4. خیلی جالب است که هندوانه تنها میوه‌ ای است که مقدار بالاتری از لیکوپن را نسبت به میوه‌ها و سبزیجات دیگر دارد.

5. هندوانه میوه‌ ای است که حاوی میزان بالایی الکترولیت سدیم و پتاسیم است که آن را از طریق عرق دفع می‌کنیم.

6. هندوانه همچنین سرشار از ویتامین‌های B است که برای تولید انرژی حیاتی هستند. متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین B6، B1 و منیزیم است. این میوه بخاطر میزان بالای آبی که در خود دارد که تقریباً 90 درصد آن را می گیرد و ارزش کالری آن، جزء باارزش‌ترین میوه‌ ها دسته‌ بندی می‌شود.

7. هندوانه خاصیت خنک‌کنندگی خاصی دارد و به طرز شگرفی سرشار از سیترولین می باشد که آمینو اسیدی است که بدنمان برای ساخت یک آمینواسید دیگر، آرژنین، که در چرخه اوره برای از بین بردن آمونیاک استفاده می‌شود، مصرف می‌کند.

8. آنتی‌اکسیدان‌ها به کاهش شدت آسم کمک می‌کنند. همچنین خطر سرطان روده، آسم، بیماری قلبی، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات را کاهش می دهد.

9. هندوانه منبع خوبی از تیامین، پتاسیم و منیزیم است که از بدن دربرابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کنند.

10. هندوانه فاقد چربی است اما به تولید انرژی کمک می‌کند. دربرابر زوال ماکولا هم محافظت می‌کند.


خواص و فواید ریحان

 ريحان گياهي معطر و بادشکن است. اگر چه بيشتر به عنوان سبزي خوردن يا طعم دهنده به غذا، مورد استفاده قرار مي گيرد ولي خواص درماني خاصي هم دارد که از آن جمله :

1) ريحان آرامش دهنده اعصاب است و براي درمان سردردهاي عصبي بسيار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ريحان که داراي برگ و گل است را در يک ليتر آب جوش بريزيد و 12 دقيقه دم کنيد . سپس آن را صاف و شيرين نماييد و پس از هر غذا 1 فنجان بنوشيد که غم و اندوه و افسردگي را برطرف مي کند.

2) ريحان گياهي نشاط آور است. دم کرده ي 50 گرم ريحان که شيرين شده باشد پس از هر غذا براي معالجه ي سردردهاي يک طرفه (ميگرن) و سردردهاي عصبي مفيد است. حتي استنشاق بوي ريحان له کرده سردردهاي ناشي از سفر را برطرف مي کند.

3) دم کرده 50 گرم ريحان که با عسل شيرين شده باشد براي برطرف کردن گلودرد و آنژين مؤثر است. براي درمان آسم نيز مي توان جوشانده غليظي از ريحان تهيه کرد و روزي چند مرتبه دهان را با آن شستشو داد. جوشانده سرد آن نيز تب بر است. پس در بيماري هاي تورمي گلو و سرما خوردگي حتماً از ريحان استفاده کنيد.

4) دانه ريحان نيز به علت داشتن لعاب فراوان نرم کننده است و در رفع ورم کليه و ترشحات زنانگي مفيد است.
5
) ريحان ضد دل پيچه است، پس چه خوب است افرادي که دستگاه گوارش حساس دارند و سريع نفخ مي کنند با غذا ريحان مصرف کنند.

6) ريحان در درمان اسهال هم مؤثر است . خوردن تخم بو داده ي ريحان براي درمان اسهال اثر شفا بخش دارد

7) جوشانده ريحان گرفتگي دستگاه گوارش را رفع مي کند و ضد تهوع و استفراغ است.

8) اسانس ريحان که بازيليک نام دارد ، بسيار معطر و ضدعفوني کننده ي دستگاه گوارش است و بوي سير و پياز را از دهان مي برد. به همين دليل يک پاي ثابت نان و کباب، ريحان تازه است.

9) ريحان ميکروب اسهال و وبا را مي کشد و بوي آن پشه و مگس را فراري مي دهد . ريحان را در باغچه ي منزل خود بکاريد تا به اين ترتيب با حشرات مزاحم مبارزه کنيد.

10) به نظر مي رسد که دانه ي ريحان براي رفع اثر زهر مارگزيدگي ، هم بصورت خوراکي و هم اگر به روي محل زخم گذاشته شود، مؤثر است. عقيده اي هم وجود دارد که ريحان مي تواند زگيل را درمان کند. 


 کرفس حاوی ماده ای است که از سرطان و سکته قلبی جلوگیری می کند.

کرفس در هر فصلی پیدا می شود و بهترین طعم را در فصل تابستان دارد. رشد کرفس از اندازه ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است و از برگ هایی تشکیل شده است که از طریق ساقه به هم متصل می شوند و به شکل خرطومی هستند که کرفس گیاهی ۲ ساله است به خانواده آبلیموبا تعلق دارد و گیاهان مثل هویج، جعفری و شوید به آن تعلق دارند.
از برگ و ریشه و دانه های کرفس به عنوان غذا و درمان های طبیعی استفاده می شود.


۵ خاصیت گرفس
۱-منبعی از ویتامین C ؛
کرفس حاوی ویتامین C است که سلامت را تقویت می کند و باعث کاهش کلسترول می شود. از سرطان جلوگیری می کند. موادی که حاوی ویتامین C هستند به کاهش آرتروز، آسم و سرماخوردگی کمک می کند و باعث جلوگیری از حمله قلبی و سکته می شوند.

۲-تاثیر برفشار خون؛
کرفس حاوی موادی است که به آن سالیدس می گویند و به آرام شدن ماهیچه های اطراف رگ ها کمک می کند و باعث گشاد شدن رگ ها می شود . سالیدس ، استرس را کم می کند. کرفس حاوی سدیم است.

۳-کاهش دهنده کلسترول. کرفس کلسترول خون را کاهش می دهد.

۴-ادرار آور بودن؛ دانه های کرفس ادرار آور است . کرفس به خاطر وجود پتانسیل و سدیم ادار را تحریک می کند.

۵-بالا بردن سلامتی؛
کرفس حاوی ماده ای به نام کرمارین است. این ماده از سرطان جلوگیری می کند و سیستم دفاعی و ایمنی را افزایش می دهد.

 

آلامتو


خواص و فواید تربچه

 torobche

تربچه گیاهی است یک ساله که ارتفاع ساقه آن تا یک متر می‌رسد . برگ ‌های آن پهن ، ناصاف ، کرک‌دار و با بریدگی‌های نامنظم است.

گل‌های آن به رنگ سفید، زرد روشن، آبی روشن و بنفش است که در انتهای شاخه ظاهر می‌شود.

برخی از خواص این گیاه عبارتند از:

• برگ و ریشه تربچه دارای مقدار فراوانی ویتامین C است.

• مقدار ویتامین C موجود در برگ‌های این سبزی، نسبت به ریشه آن پنج برابر بیشتر است.

• ریشه کروی و قرمز این سبزی همچنین دارای مقادیر فراوانی پتاسیم، اسید فولیک و مس است.

• تربچه خاصیت ضد سرطان دارد و مدت مدیدی است که از این سبزی برای درمان اختلالات کبدی استفاده می‌شود.

• از تربچه برای دفع سنگ‌های کلیوی استفاده می‌شود و برای درمان نقرس و روماتیسم مفید است.

• اگر برگ آن همراه با غذا خورده شود کمک خوبی برای هضم غذا است. آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.

• خوردن تخم تربچه، ترشح شیرمادر را زیاد می‌کند.

• تخم تربچه اشتهاآور است.

خواص و فواید باقلا

 باقلا حاوی ویتامین های آ.ب.ث و املاح مفیدی از جمله آهک، فسفر، آهن و غیره می باشد. به همین علت در گروه خوراکی های خون ساز قرار دارد و مغز قلم استخوان ها را نیز تقویت می کند. برای افرادی که دوره نقاهت را به سر می برند، باقلا اثری نیروبخش دارد و در مبتلایان به برونشیت ایجاد خلط می کند، ضمنا باقلا کلیه ها را تقویت کرده و به ریه ها نیرو بخشیده و سلول های مغز استخوان را فعال می سازد. این خوراکی زود هضم بوده و به سرعت از معده می گذرد و با خود فضولات را نیز به سهولت دفع می کند، ضمنا سینه و ریه را پاک و تقویت و سرفه های خشک را درمان می کند. برای درمان رماتیسم، سیاتیک، نقرس و درد مفاصل توصیه شده است که در حدود ۳۰ الی ۶۰ گرم از گل باقلا را در یک لیتر آب جوشانده و بعد از صافی گذرانده و در فواصل غذا یک فنجان از آن را نوش جان نمایید.

 

 

 


به افرادی که از میگرن رنج می کشند، سفارش گردیده است که ۲۵ الی ۳۰ گرم از گل باقلا را جوشانده و در فواصل غذا یک فنجان بنوشند. توصیه می شود هرگز آب پخته باقلا را دور نریزید و آن را به همراه باقلا بنوشید. زیرا گلو را نرم کرده و از تولید سنگ جلوگیری می کند و گرفتگی معده را نیز برطرف می کند. افراط در خوردن باقلا باعث نفخ و سنگینی معده شده و موجب کندی ذهن می شود.

 

 


البته اگر با آب آن خورده شود عوارض آن کمتر خواهد بود. خوردن باقلا همراه ماست، موجب دل پیچه می گردد و اگر به طور تازه زیاد مصرف شود باعث تاول دهان می شود. بعضی افراد به باقلای تازه حساسیت داشته و مبتلا به بیماری فاویسم می شوند. علامت این بیماری زرد شدن رنگ پوست بدن و احساس خستگی و سستی در اعصاب، پیدا شدن خون در ادرار، سردرد و استفراغ است.

 

 

 

 

در این عارضه خون بدن کم می شود و درمان آن معمولا تزریق خون و سرم های غذایی است. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری دو لپه کردن باقلا و جوشاندن آن در آب و دور ریختن آب آن است و همچنین پختن آن در روغن و افزودن ادویه ای مانند آویشن، دارچین، فلفل، میخک و از همه مهمتر گلپر می باشد. افرادی که به بیماری هایی نظیر، کلسترول، تصلب شرائین، ضعف حافظه، آترومی، افسردگی، اسیداوریک، سردرد، میگرن، نفخ دل درد، مالیخولیا، سنگ اورات، خارش پوستی، فشار خون، صرع، بادفتق، احتقان و یبوست مبتلا می باشند نباید در خوردن باقلا زیاده روی کنند.

 

 


خواص و فواید نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی

خواص نخود فرنگی
نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 ، فولیک‌اسید و ویتامین B6 هستند.

 

نخود فرنگی در همه انواع آن طعمی بسیار خوشمزه دارد و از نظر سلامتی مغذی می‌باشد. فصل کاشت نخود فرنگی از بهار تا اوایل پاییز است.

نخود فرنگی، گیاهی است که میوه آنها غلاف مانند است و دانه‌های گوشتی که ما آنها را بعنوان نخود می‌شناسیم در آن وجود دارد. نخود از محدود حبوباتی است که هم بصورت پخته و هم خام،‌جزء سبزیجات تازه محسوب می‌گردد. اگرچه، ‌تنها 5 درصد از نخود بصورت خام فروخته می‌شوند، باقی آنها یخ‌زده و یا کنسرو شده است. نخود یخ‌زده به این دلیل که طعم خود را حفظ کرده‌اند و سدیم کمتری دارند، ترجیح داده می‌شوند.

فواید نخودفرنگی

نخود‌فرنگی حاوی موادی است که برای سلامت استخوان مناسب می‌باشند. آنها منبعی غنی از ویتامین K1 هستند که استئوکلسین(Osteocalcin) که اصلیترین پروتئین در استخوان است را فعال می‌سازد. استئوکلسین مولکولهای کلسیم درون استخوان را جذب می‌نماید. بنابراین بدون ویتامین K1 به اندازه کافی،‌ میزان استئوکلسین کافی نمی‌باشد و معدنی‌شدن استخوان صورت نمی‌گیرد.

نخود فرنگی منبعی از فولیک اسید و ویتامین B6نیز است. این دو ویتامین در کاهش ساخت هموسستئین که مولکول خطرناکی است کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داده‌است که زنان یائسه‌ای که از کمبود میزان فولیک‌اسید خود اطلاعی ندارند بوسیله مکملهایی که فولیک اسید دارند،‌ میزان هموسستئین در آنها کاهش می‌یابد.
مواد موجود در 100 گرم نخود فرنگی
 
ویتامین K 41.40 میکروگرم
منگنز 0.84 میلی گرم
ویتامین C 22.72 میلی گرم
فیبر 8.80 گرم
ویتامین B1  0.41 میلی گرم
فولات 101.28   میکروگرم
ویتامین A 955.20 واحد
تریپتوفان 0.06 گرم
فسفر 187.20 میلی گرم
ویتامین B6 0.23 میلی گرم
منیزیم 62.40 میلی گرم
ویتامین B2 0.24 میلی گرم
مس 0.28 میلی گرم
آهن 2.46   میلی گرم
سرب 1.90 میلی‌گرم
پتاسیم 433.60 میلی گرم


کمک به قلب بوسیله نخود فرنگی

هموسستئین رگهای خونی را تخریب می‌کند و باعث گرفتگی رگها می‌گردد. بنابراین فولیک اسید و ویتامینB6 در نخود فرنگی از سلامت سیستم قلبی ـ عروقی حفاظت می‌کنند. در واقع فولیک اسید برای عملکرد سیستم قلبی ـ عروقی بسیار مهم است و در مطالعه‌ای که در سال 1995 انجام گرفت، در طول یک سال 400 میکروگرم فولیک اسید در روز از مرگ 28000 نفر بدلیل مشکلات سیستم قلبی ـ عروقی در سال در آمریکا جلوگیری نمود.

بالا بردن انرژی و سلامت

نخود فرنگی یکی از مهمترین غذاهایی است که اگر شما معمولاً احساس خستگی و بی حالی می‌کنید،‌ می‌تواند جزء رژیم غذایی شما قرار گیرد. نخود فرنگی به این دلیل که مواد مغذی موجود در آن سلولهای تولید کننده انرژی و سیستم‌های بدن را حمایت می‌کند و برای رفع خستگی مهم می‌باشد.

نخود فرنگی منبعی خوب از ویتامین B1، B6، B2 و  B3می‌باشد که همه این ویتامینها برای سوخت و ساز چربی، پروتئین و کربوهیدرات ضروری می‌باشد. نخود فرنگی همچنین منبعی غنی از آهن و مواد معدنی ضروری برای عملکرد طبیعی سلولهای خونی می‌باشد که کمبود آنها باعث کم خونی،‌خستگی و کاهش سیستم ایمنی بدن می‌گردد. نخود فرنگی همچنین منبعی از ویتامین C است که بسیاری از سلولهای تولید کننده انرژی را از تخریب بوسیله رادیکالهای آزاد محافظت می‌نماید.

 

بالا بردن سلامتی بوسیله نخودفرنگی

ویتامینC موجود در نخود فرنگی، از ابتلاء به سرطان جلوگیری می‌نماید. مشاهده شده است که جذب بالای ویتامین C باعث کاهش ابتلاء به انواع سرطانها می‌گردد که از آن جمله میتوان به سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، ‌ریه و پانکراس و همچنین سرطانهایی که به هورمونهای جنسی مربوط می‌باشند مانند سرطان سینه، پرستات، ‌مثانه و سرطان تخمدان اشاره نمود.
 

ویتامین C، اولین و موثرترین محافظ آنتی اکسیدانی در بدن است. ویتامین C، از تخریب سلولهای ساختاری مانند DNA، جلوگیری می‌کند و به بدن برای مقابله با آلودگیهای محیطی و سموم شیمیایی کمک کرده و  سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

چگونگی انتخاب و نگهداری از نخود فرنگی

سعی کنید نخود فرنگی انتخابی شما، ‌لطیف، مخملی و سفت باشد. رنگ آنها باید سبز و شفاف باشد. از خرید نخود فرنگیهایی که رنگ سبز آنها تیره و یا خیلی روشن باشد و یا زرد رنگ با نقطه‌هایی خاکستری رنگ باشد خودداری نمایید. همچنین نخود فرنگیهایی را که پف کرده،‌ آبکی و کپک زده هستند را نیز خریداری ننمایید.

بهتر است نخود فرنگیها را در فصل مناسب آنها تهیه و مصرف کنید و اگر نمی‌توانید باید آنها را سریع فریز کنید. نخود فرنگی را شسته نشده و خارج از غلاف را درون کیسه بریزید و در فریزر نگه دارید،‌در این حالت نخود فرنگی چندین روز می‌تواند در فریزر بماند.

خواص و فواید ذرت

ذرت در زبان انگلیسی corn در عربی ذرت و بلال است. نام فارسی این گیاه جواری (فرهنگ دهخدا) است ولی واژه‌ی عربی ذرت بکار برده می‌شود.

 

 

ویژگی‌های دارویی

ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

  • پماد ذرت خشک کننده زخم‌ها می‌باشد.

  • ذرت غذای خوبی برای پیشگیری سرطان است.

  • استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند.

  • روغن ذرت کلسترول خون را پائین می‌آرود.

  • روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماری‌های پوستی مفید است.

 

 

گونه‌های ذرت

اصولا ذرت یک گونه‌است ولی از ارقام و واریته‌های متفاوتی تشکیل شده است:

  • ذرت دندان اسبی (Zea mays var. indentata)

  • ذرت بلوری (Zea mays var. indurata)

  • ذرت آردی (Zea mays var. amyalcea)

  • ذرت پاپ کورن (Zea mays var. everta)

  • ذرت غلاف دار (Zea mays ver. tunicate)

  • ذرت مومی (Zea mays var. ceratina)

  • ذرت شیرین (Zea mays var. saccharata)

 

ترکیبات شیمیایی:
رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد .

 


در صد گرم دانه ذرت خام مواد زیر موجود است :

 

انرژی

 350 کالری

آب

 13 گرم 

پروتئین

9 گرم

چربی

 4 گرم

مواد نشاسته ای

72 گرم

کلسیم

22 میلی گرم

سدیم

 1 میلی گرم

پتاسیم

 285 میلی گرم 

فسفر

  265 میلی گرم

آهن

 2 میلی گرم

ویتامین آ

  490 واحد

ویتامین ب 1

  0/4 میلی گرم

ویتامین ب 2

0/12 میلی گرم

ویتامین ب 3

2/2 میلی گرم

ارسنیک

30 میلی گرم

            
         
کاکل ذرت دارای مواد معدنی مختلف و املاح پتاسیم و کلسیم می باشد .


در صد گرم کاکل ذرت مواد زیر موجود است :

گوگرد

2/8 میلی گرم

کلر

 3/6 میلی گرم

فسفر

 5/2 میلی گرم

سیلیسیم

 4 گرم

آهن

0/06 میلی گرم

کلسیم

 1/7 میلی گرم

منیزیم

 1/4 میلی گرم

سدیم

0/2 میلی گرم

پتاسیم

 26/5 میلی گرم

 

 
همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود کاکل ذرت دارای مقدار زیادی پتاسیم است وبعلت وجود این ماده معدنی است که کاکل ذرت ادرار آور است .

 


خواص داروئی:
خواص درمانی ذرت
 ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان  از آن وجود ندارد . بنابراین برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد .
ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است "
1) پماد ذرت خشک کننده زخم ها می باشد .
2) ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است.
3) استفاده مداوم از ذرت از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند .
4)روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آرود .
5)روغن ذرت برای درمان اگزما و بیماریهای پوستی مفید است.


خواص درمانی کاکل ذرت
 کاکل ذرت را قبل از رسیدن کامل میوه یعنی قبل از پژمرده شدن می چینند و بسرعت خشک می کنند . کاکل ذرت بعد از خشک شدن رنگ قهوه ای پیدا می کند .
برای درست کردن دم کرده کاکل ذرت ،‌مقدار 30 گرم از آنرا در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت پنج دقیقه دم می کنند .
1-دم کرده کاکل ذرت ادرار آور است و آرام کننده دستگاه ادراری است .
2-درد و ناراحتی های دستگاه ادراری را تسکین می دهد .
3-سنگ مثانه ،‌التهاب ،‌ورم مثانه و درد مثانه را از بین می برد .
4-کاکل ذرت بطور کلی دستگاه ادراری را تمیز می کند .
بغیر از کاکل ذرت از برگ و ریشه وساقه بلال نیز استفاده طبی بعمل می آید .
1) جوشانده ساقه وسط بلال خونریزی از بینی را بند می آرود.
2) برای دفع سنگ مثانه از جوشانده برگهای بلال استفاده کنید .
3) جوشانده ریشه ذرت برای سوزش مجاری ادراری مفید است .
4) جوشانده وسط بلال درد شکم و معده را از بین می برد .
5) در قدیم برای معالجه سوزاک از جوشانده ساقه بلال استفاده می کردند .

 

مضرات :
مضرات خاصی برای آن بیان نشده است .


خواص و فواید لوبیا چیتی

خواص لوبیاچیتی
 


یک فنجان لوبیای چیتی یا 193 گرم از آن 670 کالری دارد که از این میزان، 21 کالری آن به چربی، 483 کالری از آن به کربوهیدرات موجود در لوبیا و 165 کالری به پروتئین موجود در آن اختصاص دارد.
این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا کمتر است. لوبیا چیتی به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان به شمار می‌رود.
گفتنی است میزان پروتئین موجود در این نوع لوبیا از انواع دیگر آن بیشتر است.
این ماده غذایی منبع مناسبی از ویتامین «ث» بوده، همچنین میزان کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم موجود در این نوع لوبیا قابل توجه است.
تیامین، منیزیم، نیاسین و فسفر از جمله مواد معدنی موجود در این لوبیا است. قرار دادن میان‌وعده‌های غذایی حاوی لوبیا چیتی در پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش مهمی دارد.
اکثر مواد غذایی بویژه مواد غذایی پرچرب سبب افزایش هورمون لپتین در خون می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این هورمون نقش مهمی در افزایش اشتها و ابتلا به اضافه وزن دارد.
این در حالی است که رژیم غذایی حاوی لوبیا چیتی باعث ترشح حداقل میزان لپتین در خون شده و از ابتلا به چاقی ناشی از افزایش اشتها پیشگیری می‌کند.


خواص و فواید لوبیا چشم بلبلی

 

لوبیا

 

 

دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و معتقدند ضمن این كه غذای خوبی است برای از بین بردن كرم معده نیز مفید است.

 

 

 
 
 
 
 

به فارسی « لوبیا چشم بلبلی » و نوعی از ان را لوبیای گل » گویند . در كتب طب سنتی با نام « لوبیای بلدی » و به هندی « لوبا » گفته میشود. به فرانسوی Dolic a oeil noer یا Oolique a oeil noir و به انگلیسی Catjang, Cow pwas , Black eye pea گفته می شود.

 

گیاهی است از خانواده بقولات و تا حال ۲۰ گونه مختلف از ان شناسایی شده است. گونه معروف و معمول ان كه برای مصرف میوه و ثمر ان به طور سبز یا خشك كاشته می شد. دارای نام علمی Hassk vigna sinensis ( L ) savi. Ex می باشد.

 

سابقا این گیاه را گیاه شناسان در جنس Dolichos طبقه بندی می نمودند ولی فعلا معمول استكه ان را در جنس Vigna می گذارند . در تعدادی از مدارك V.catjang را به عنان نام اصلی ذكر می كنند و در عده ای نیز V. cylindrica و بقیه به عنوان نام های مترادف می اوردند.

 


● مشخصات

لوبیای چشم بلبلی از نظر خانواده گیاهی نزدیك به لوبیا است. گیاهی است یكساله مختص مناطق گرمسیر . ساقه ان قایم و افراشته ، برگهای ان مركب به طول حدود ۱۵ سانتی متر ، برگچه ها ی ان ناز ك ، بیضی ، نوك تیز و دارای بریدگی است.

گلهای ان زرد یا زرد مایل به قرمز كنار برگها ظاهر می شد. میوه ان نیام مانند لوبیا وغلاف ان دراز كه طول ان در بعضی ارقام مثلا در دولیك اسپرژ تا ۹۰ سانتی متر میرسد كه در ان ۴۰ - ۱۰ دانه قرار دارد. این گیاه در مناطقگرم اسیا و امریكا و جنوب اروپا و جنوب ایران و در هندوستان میروید . در ایران در بلوچستان می روید و در سایر مناطق گرم ایران پرورش داده می شود. بسیار مقاوم به خشكی است.

موقع كشت ا چون باید هوا گرم شده باشدتا بروید دیرتر از سایر ارقام لوبیا می باشد و برداشت ان نیز مدتی پس از سایر ارقام لوبیاهای معمولی است. نام گونه ای كه در بلوچستان ایران می روید V.catjang Endi, ( Hook ) ذكر می شود . ارقام مهم دولیك كه برای دانه یا گگل كاشته می شود به طور مختصر عبارتند از :

۱) لوبیای چشم بلبلی یا دولیك چشم سیاه كه به فرانسوی Dolic a oeil noir یا Mougette یا Bannette و به انگلیسی Cowpea ویا Black eye pea گویند نام علمی این گونه همان است كه در این بخش امده به علاوه در كتب باغبانی نام این رقم را Dollichos unguiculatus و یا Vigna unguiculata نیز می نویسند.

۲) دولیك مارچوبه ای كه به فرانسوی Dolic asperge و به انگلیسی Yard ling bean گویند . این رقم رابا ام Dolichos sesquipedalis در كتب باغبانی می نامند . این رقم مخصوص هندوستان و امریكای حاره است.

۳) دولیك ارغوانی یا لوبیای گل كه به فرانسوی Lablab و H yacinth - bean گفته می شود. این زقم معمولا برای گل زیبای ان نیز كاشته میشود و خواص دارویی نیزدارد.

 

 

● تركیبات شیمیایی

ازنظر تركیبات شیمیایی در لوبیای چشم بلبلی و جود استیگما سترول تایید شده ومی تواند به جای سوژا استعمال شودو به علاوه دارای مقدار زیاد پروتئین ( انواع امینو اسید ها ) و نشاسته می باشد.

● در هر یكصد گرم لوبیای چشم بلبلی با غلاف سبز خام مواد زیر موجوداست. :

اب ۸۶ گرم ، پروتئین۳/۳ گرم ، مواد چرب ۳/۰ گرم ، هیدراتهای كربن ۸ گرم ، كلسیم ۶۵ میلی گرم ، فسفر ۶۵ میلی گرم ، اهن ۱ میلی گرم سدیم ۴ میلی گرم ، پتاسیم ۲۱۵ میلی گرم ، ویتامین A ۱۶۰۰واحد بین المللی ، تیامین ۱۵/۰ میلی گرم ، نیاسین ۲/۱ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۱۴/۰ میلی گرم و ویتامین C ۳۳ میلی گرم .

 

 

● در هر یك صد گرم دانه ی لوبیا ی چشم بلبی خشك مواد زیر موجود است :

اب ۵/۱۰ گرم ، پروتئین ۸/۲۲ گرم ، مواد چرب ۵/۱ گرم ، هیدراتهای كربن ۵۶ گرم ، كلسیم ۷۴ میلی گرم ، ویتامین A۳۰ واحد بین المللی ، تیامین ۱ میلی گرم ، نیاسین ۲/۲ میلی گرم ، رایبو فلاوین ۲۱/۰ میلی گرم ویتامین Cصفر میلی گرم .

 

 

● خواص ــ كاربرد

در چین از لوبیای چشم بلبلی گونه V.sinensis به عنوان تونیك ، مقوی تسكین دهنده ی تشنگی استفاده می شود و معتقدند كه برای اسهال نافع است و از تكرار ادرار جلوگیری می كند . خاكستر غلاف ان را داخل چای ، خوب مخلوط و دم كرده و برای تحریك درد زایمان به زنان می دهند . از عصاره ی ساقه و برگ ان كه گرم شود به صورت قطره برای بسكین درد گوش نصرف می شود . برگ های خشك انرا به صورت گرد در اورده و مخلوط با زاج سفید روی پستان می گذارند با از ترشح شیر در پستان جلو گیری شود . لوبیا چشم بلبلی نفاخ است ولی كمتر از سایر اقسام لوبی ها .

در هندوستان از دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و اب پز ان را می خودند و نعتقدند ضمن این كه غذای خوبی است برای از بین بردن كرم معده نیز مفید است .

در چین مصرف وسیع دارویی گونه Dolichos lablab L. كه مترادف ان Lablab vulgavis Savi. می باشد به شرح زیر است .

این گیاه در اكثر مناطق حاره و نیمه حاره كاشته می شود . در چین معمولا در اواخر تابستان غنچه ها و گل ها ی ان را جمع اوری و در سایه خشك می كنند . این دارو كمی شیرین كمی نیز گرم است و برای اختلالات حاصل از گرما زدگی تابستان به كار میرود و ضمنا مخلوط گل ها و ساقه های قرمز رنگ گیاه برای اسهال خونی تجویز می شود . { چونگ یائوچی }

{استوارت } در كتابش بیشتر از خواص دارویی دانه ی ان سخن گفته ولی اضافه كرده است كه گلها ی ان در موارد ترشحات شفید سوز ناكی مبهل و ترشحات مفرط و خارج ار اندازه ی خون در دوران قاعدگی منوراجیا نیز تجویز می شود . { روا } نیز معتقد است كه از دانه و گلهای ان یكسان به عنوان دارو استفاده می شود .

{ كروست و پتلو } نظر داده اند كه گلها ی ان به عنوان قاعده اور و برای معالجه ی ابتهاب دحم بامتری تیس تجوبز می شود ، ولی در مورد دانه های گیاه در اكثر منابع امده است كه به عنوان تونیك و مقوی معده { استوارت } ، ارامبخش { تانا كاواودتشیما } ، ضد اسپالم برای معالجه ی كولیك و وبا { استوارت } ، تب بر ، كاهش دهنده ی حرارت در موارد افتاب زدگی { استوارت كروست و پتلو } قاعده اور { ابرت } ضد سم است و در موارد مسمومیت ها ی ناشی از خوردن الكل و بریاق و پادرهر برای مسمومیت های گیاهی { استوارت ، ایش دویا } مفید است ، تشنگی را كاهش میدهد { استوارت } بخصوص تشنگی در دیابت دا تسكین می دهد {رید } به علاوه برای معالجه ی اسهال { استوارت } .

 

و اسهال خونی مزمن {چیو } و روماتیسم {هاو } تجویز می گردد . از بركهای ان نیز در موارد فوق استفاده می شود و همچنین از ضماد برگهای گیاه روی محل مار گزیدگی می گذارند { كروست و پتلو } . در شبه جزیره ی مالایا برای رفع گو ش درد چند قطره از شیره ی برگ های گیاه را در گوش می جكانند { بركیل و هاتیف } . در اندولزی به شیره ی حاصله ار برگ ها و غلاف شده ی گیاه اب اضافه كرده و با كمی رازیانه مخلوط می كنند ، نوشابه ی خنك كننده ی خوبی حاصل می شود .


خواص و فواید موز برای سلامتی

خواص و فواید موز برای سلامتی

در طب باستان هند و ایران این میوه ی طلایی به عنوان کیمیای جوانی شناخته میشده است. امروزه پژوهشگران معتقدند که موز به سیستم هاضمه کمک می کند و حس جوانی و شادابی را در فرد زنده نگه می دارد. موز می تواند در نگهداشتن کلسیم، فسفر، و نیتروژن کمک می کند. کلیه ی موارد فوق برای ایجاد بافت های مناسب هاضمه مهم هستنند. موز دارای نوعی شیرینی طبیعی نیز می باشد که به حفظ شادابی و تسریع متابولیسم در فرد کمک می کند.

اختلالات معده و روده

موز به دلیل خاصیت و بافت ویژه ای که دارد، به عنوان دارویی مفید برای جلوگیری از بروز اختلال در اعماء و احشاء داخلی بدن به شمار می رود. به دلیل بافت ملایمی که دارد، از ایجاد زخم معده جلوگیری نموده و محققان به شوخی نام "ویتامین U" به آن می دهند. موز تنها میوه ای است که مبتلایان به زخم معده بدون هیچ پرهیزی میتوانند از آن استفاده کنند. این میوه می تواند فضای اسیدی که میوه های دیگر ممکن است در معده بوجود آورند را از میان ببرد و محیط معده را خنثی نگه دارد. موز رسیده به عنوان یکی از موثرترین درمان ها برای ورم معده، زخم معده و از بین بردن یبوست به شمار می رود. موز نشانه های بیماری های فوق الذکر را کاهش داده و مرحله ی بهبودی را تسریع می بخشد.

یبوست و اسهال

موز در جلوگیری از اسهال و یبوست نقش فعالی را بازی می کند. این میوه شامل موادی می باشد که مکانیسم و عملکرد بافت های روده ای را در حد نرمال نگه می دارد. در زمان یبوست بافت موز به گونه ای عمل می کند که سبب می شود روده به اندازه ی کافی آب به خود جذب کند. این امر به دلیل وجود پکتین در موز اتفاق می افتد؛ به این شکل که آب زیادی را در خود انباشته کرده و به توده سازی در روده کمک میکند. موز در تغییر ماهیت باکتری های روده نیز بی تاثیر نیست. به عنوان مثال این توانایی را دارد که انواع مضر باسیل ها را به باسیل اسیدوفیلوس تبدیل نماید.

اسهال خونی

خیس کردن موز در آب به همراه قدری نمک به عنوان یکی از موثرترین روش های درمان اسهال خونی به شمار می رود. موز همچنین برای جلوگیری از ایجاد اسهال در کودکان نیز مفید است؛ اما پیش از مصرف باید به خوبی آنرا له کرده و به صورت کرم در آورید و سپس به کودک بدهید.

آرتروز و نقرس

موز همچنین در تسکین و درمان التهاب مفاصل و نقرس نیز مفید است. اگر برای مدت زمانی در حدود 3 تا 4 روز در رژیم غذایی خود از موز استفاده کنید، مطمئن باشید که بهبود پیدا خواهید کرد. بیمار می تواد درطول این زمان، روزانه 8 تا 9 موز مصرف کرده و دیگر چیزی نخورد تا بهبودی سریعتر حاصل شود.

کم خونی

از آنجایی که موز سرشار از آهن می باشد، در درمان کم خونی موثر است. این میوه توانایی آن را دارد که تولید هموگلوبین موجود در خون را به بالاترین میزان خود کاهش دهد.

آلرژی

استفاده از این میوه به افرادیکه به برخی از غذاهای خاص حساسیت دارند، از خشکی پوست رنج میبرند، سوء هاضمه داشته، و یا به بیماری آسم مبتلا هستند اکیداً توصیه می شود. موز برخلاف میوه های مشابهی که دارای پروتئین هستند، حاوی آمینو اسیدهای سنگین که برخی از افراد قادر به مصرف آنها نیستند، نمی باشد؛ به راحتی هضم شده و هیچ گونه واکنش آلرژیکی را در بدن از خود بروز نمی دهد. موز تنها حاوی آمینو اسیدهای سبکی است که به ندرت اتفاق می افتد که در فرد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود. البته در این میان برخی از افراد نیز هستند که حتی به سبک ترین آمینو اسیدها آلرژی دارند و نباید از این میوه استفاده کنند.

مشکلات کلیوی

از آنجایی که موز حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات بوده و میزان نمک و پروتئین آن پایین می باشد، برای بیماران کلیوی انتخاب مناسبی به شمار می رود. این میوه برای افراد اورمی – نوعی مسمومیت ناشی از ازدیاد اوره در خون – مفید است. در حالت بروز چنین وضعیتی کافی است بیمار برای 3 تا 4 روز رژیم موز بگیرد و روزانه 8 تا 9 موز مصرف کند. این شیوه ی درمانی برای کلیه ی بیماری های کلیوهی از جمله ورم کلیه مفید است.

اختلالات ادراری

آبی که از ساقه ی موز گرفته می شود به عنوان یکی از معروف ترین شیوه های درمانی اختلالات ادراری محسوب می شود. این ماده توانایی آن را دارد که عملکرد کبد و کلیه را بهبود بخشیده و از شدت بیماری در مثانه بکاهد. به این صورت که عفونت و یا مسمویمت موجود در اعماء و احشا را پاک کرده و آن را به همراه ادرار از بدن خارج میکند. همچنین برای دفع سنگ کلیه، سنگ مثانه، صفرا، و پروستات نیز موثر است. بد نیست که برای دفع سنگ ها موز را با کدو مخلوط کرده و بعد میل کنید.

اضافه وزن

رژیمی که در آن موز له شده به همراه شیر مصرف شود، به عنوان یکی از بهترین شیوه های درمانی چاقی به شمار می رود. به صورت دوره ای می توانید از این رژیم غذایی استفاده کنید. به این ترتیب که رژیم غذایی خود را به مصرف روزی 6 موز محدود کرده و موزها را با شیر مخلوط کنید و بخورید. این رژیم غذایی را برای 10 تا 15 روز ادامه دهید. پس از این دوره میوه و سبزی های سبز رنگ را نیز می توایند به رژیم غذایی خود اضافه کنید. میزان مصرف روزانه موز را به تدریج از 6 عدد به 4 عدد کاهش دهید. این رژیم را می توانید تا زمانیکه به نتیجه ی دلخواه می رسید، ادامه دهید. موز به این دلیل برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، مفید است که حاوی سدیم نمی باشد.

اختلالات قاعدگی

موز پخته شده به همراه کشک می تواند اختلالت مربوط به زمان قاعدگی از جمله دردهای شدید قاعدگی و خونریزی شدید را کاهش دهد. موز سبب ترشح هورمون پروژسترن می باشد که از خونریزی زیاد جلوگیری می نماید.

زخم و سوختگی

می توانید با له کردن موز، یک مرهم فوق العاده برای زخم ها و سوختگی های خود درست کنید. می توانید این خمیر چسبناک را بر روی محل زخم و سوختگی بمالید و سپس روی آن را بانداژ کنید. این امر به شما تسکین آنی می دهد. همچنین برگ های جوان درخت موز می توانند مرهمی مناسبی برای التهاب و تاول باشند


خواص و فواید کلم قرمز

کلم قرمز

 

 

بعضی خوراکی‌ها دردسر ساز هستند؛ یعنی این که خوردن آن‌ها تبعات ناخوشایندی را به دنبال دارد! خانواده کلم‌ها جز همین گروه از خوراکی‌ها هستند؛ چون خوردن آن‌ها باعث نفخ و دل درد و… می‌شود اما به خاطر خواصشان باید آن‌ها را خورد؛ به ویژه اگر در کلان شهری چون تهران زندگی کنیم که وضعیت هوا در معرض «هشدار» قرار گرفته است.

 

«قرمز» یعنی سلامتی

در دنیای میوه‌ها و سبزی‌ها، رنگ قرمز یعنی سلامت. به این دلیل که نشان‌دهنده‌ی وجود آنتی‌اکسیدان‌های مهم در خوراکی مورد نظر است. می‌دانیم که آنتی‌اکسیدان‌ها از بین برنده رادیکال‌های آزاد، عامل اصلی ابتلا به انواع سرطان‌ها هستند.

بنابراین خوردن خوراکی‌های قرمز، مانع از ابتلا به سرطان می‌شود. یکی از این آنتی‌اکسیدان‌های مهم «لیکوپن» است.

این آنتی اکسیدان در خوراکی‌های قرمز مانند کلم قرمز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز، توت فرنگی، هندوانه و دیگر قرمزها موج می‌زند!

 

منبع ویتامین C

کلم، سرشار از ویتامین C است. این ویتامین هم نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان‌ها است. به همین دلیل مصرف کلم می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین مهم را تأمین کند.

نکته مهم‌تر این که در بین خانواده کلم‌ها، کلم قرمز بیش از همه انواع کلم‌ها، ویتامین C دارد. میزان این ویتامین در کلم قرمز دو برابر کلم سبز است.

 

ویتامین A

این کلم سرشار ازویتامین A است. این ویتامین فواید زیادی دارد؛ علاوه بر این که یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب می‌شود و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، قدرت بینایی را بهبود می‌بخشد، مصرف آن برای حفظ سلامت چشم و پوست بسیار مهم است.

در بین خانواده کلم‌ها، کلم قرمز بیش از همه انواع کلم‌ها، ویتامین C دارد. میزان این ویتامین در کلم قرمز دو برابر کلم سبز است

 

 

ویتامین A سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ رشد استخوان‌ها را افزایش می‌دهد، بیماری‌های مربوط به چشم را برطرف می‌کند و به بدن کمک می‌کند با عفونت‌ها مقابله کند. 

 

مصرف یک وعده کلم قرمز، سه چهارم نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برآورده می‌کند.

همچنین مصرف روزانه یک چهارم پیمانه آب این گیاه در برطرف کردن سردرد، آسم، برونشیت و مشکلات گوارشی موثر است.

 

ویتامین K

ویتامین K در این گیاه علاوه برلخته کردن خون، درد و خون ریزی بیش از حد در دوران ماهانه را کاهش می‌دهد و با پوکی استخوان مبارزه می‌کند.

 

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک (Lactic acid) آن، روده را ضدعفونی می‌کند.

 

فیتونوترینت‌ها

فیتونوترینت‌ها (phytonutrient) منظور ترکیبات ویژه و طبیعی موجود در برخی خوراکی‌ها مانند انواع میوه و سبزی است. این ترکیبات شیمیایی طبیعی، ناشی از فتوسنتز در گیاهان تولید می‌شود. مصرف مواد غذایی حاوی این ترکیبات، مانع از ابتلا به سرطان بوده و از بین برنده‌ی آلاینده‌های محیطی وارد شده به بدن در شرایط آلودگی هوا است.

کلم قرمز

 

فیبر

یکی از دلایل مهم ایجاد نفخ بعد از خوردن کلم، وجود همین فیبر است اما مصرف آن با وجود دردسرهایی که دارد؛ باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

این گیاه کم کالری سرشار از فیبر و برای افرادی که نگران وزن خود می‌باشند بسیار مفید است. از طرفی مصرف آن می‌تواند تا مدت زیادی باعث ایجاد احساس سیری شود به همین دلیل مانع از پرخوری خواهد شد. برای آن که راحت‌تر بتوانید برگ‌های سفت کلم را نوش جان کنید، یک یا دو ساعت قبل از خوردن سالاد کلم، کلم را ریز کرده و روی آن دو قاشق روغن زیتون و کمی نمک بریزید. در ظرف را بسته و آن را داخل یخچال بگذارید. به این ترتیب الیاف سفت برگ‌های کلم، کمی نرم می‌شود.

 

شربت مفید و عالی برای سینه

لئونس کارلیه می‌نویسد: اگر برگ‌های کلم قرمز را بگیرند و با دو برابر آن شکر بپزند شربت مفید و عالی برای سینه خواهد شد. اگر این شربت را با دو برابر آب توت قرمز مخلوط و صاف کنند در رژیم‌های لاغری موثر است. به همین جهت است که بعضی از پزشکان رژیم غذایی در مورد لاغری، مصرف کلم قرمز را که معمولاً مردم مصرف نمی‌کنند تجویز می‌کنند.

کلم قرمز دارای خواص بی شماری است و در مورد میگرن و دردهای رماتیسمی، سیاتیک، دل درد، برونشیت شدید و انسداد رگ‌ها و عضلات بدن استعمال می‌شود.

* آب آن، زخم معده را درمان می‌کند. غنی از آهن و سولفور است. آب این گیاه عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند.

* کلسترول سرم خون را کاهش می‌دهد.

* یک ماده مغذی ضد پیری است. البته کلم قرمز منبع مناسبی از پتاسیم نیز هست بنابراین کسانی که فشار خون بالایی دارند، بهتر است که آن را در رژیم روزانه خود قرار دهند.

* فلاوونوئید موجود در این گیاه خاصیت ضدالتهابی دارد و برای درمان بیماری‌های متعدد مفید است.

 

مصرف کلم قرمز برای داشتن پوستی سالم

این گیاه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان در سلامت پوست بسیار موثر است. همان طور که اشاره شد، کلم قرمز منبع غنی از ویتامین C و ویتامین k است و رنگ قرمز آن موجب می‌شود تا نسبت به کلم سبز اثرات درمانی بیشتری داشته باشند.

برای آن که راحت‌تر بتوانید برگ‌های سفت کلم را نوش جان کنید، یک یا دو ساعت

قبل از خوردن سالاد کلم، کلم را ریز کرده و روی آن دو قاشق روغن زیتون و کمی

نمک بریزید. در ظرف را بسته و آن را داخل یخچال بگذارید. به این ترتیب الیاف سفت برگ‌های کلم، کمی نرم می‌شود

 

 

مطالعات انجام شده در مورد خواص این گیاه نشان می‌دهد که «آنتوسیانین» موجود در آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد همچنین برای سلامت مغز مفید است.

 

همچنین مصرف این گیاه به دلیل ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن به شفافیت و لطافت پوست کمک شایانی خواهد کرد.

 

توجه

* از خریدن کلم نصف شده حتی در صورت بسته بندی خوب پرهیز کنید زیرا به محض برش خوردن ویتامین C خود را از دست می‌دهد.

* کلم را فقط هنگام مصرف بشویید. 

* برای نگه داشتن کلم قرمز آن را داخل کیسه پلاستیکی نگه دارید و داخل یخچال قرار دهید که این کار می‌تواند این گیاه را مدت دو هفته تازه نگه دارد.


خواص و فواید کلم سفید

خواص کلم سفید

کلم سفید ومصرف ان در وعده غذایی 

کلم سفید خاصیت ویژه ای در سلامتی همه دارد متاسفانه در کشور ما به علت استفاده نکردن از کلم سفید در وعده غذایی میزان سرطانهای شایع از روده را در سطح بالا داریم .البته فقط استفاده نکردن از کلم سفید تضمین کننده نیست اما در کشور ژاپن یا چین دقیق نمیدونم در هر وعده غذاییشان ظرفی از کلم سفید در کنار غذا ی خود دارند حتی مقدار زیادی از کلم سفید را در ظروفی که مقداری نمک به ان اضافه میکنن و نگهداری میکنند تا مورد استفاده ای باشد برای زمستان وتا حالا خداروشکر در این کشور ذکر شده هیچگونه سرطان مربوط به روده یافت نشده.خداوند هیچ امری را بدون علت نیافریده وبرای هر علتی دلیلی افریده که بشر باید به نعمت عقلی که خداوند به او اعطا کرده ایمان داشته باشد واز ان بهره بگیرد. 


خواص و فواید کیوی

خواص و فواید کیوی
دانستنی ها, دانستنی های پزشکی


کیوی سرشار از ویتامین‌ها، فلاوونوئیدها و موادمعدنی است. کیوی حاوی انبوهی از ویتامین C (حتی بیشتر از پرتقال) است و درست به‌اندازه موز پتاسیم دارد و منبع خیلی خوبی از بتا-کاروتین هم به شمار می‌رود.


تحقیقاتی که در کشور ایتالیا روی کودکان ۷-۶ ساله انجام گرفته، فواید بسیار بیشتری ازکیوی را بر روی دستگاه تنفسی ثابت کرده است. کودکانی که ۷-۵ سهم در روز از کیوی و مرکبات استفاده می‌کردند، درمقایسه با آنهایی که کمتر از هفته‌ای یکبار از این میوه‌ها مصرف می‌کردند، تا ۴۴ درصد کمتر دچار خس‌خس شدند.

تنگی نفس تا ۳۲ درصد، سرفه در طول شب تا ۲۷ درصد، خس‌خس شدید تا ۴۱ درصد، سرفه مزمن تا ۲۵ درصد و آبریزش بینی تا ۲۸ درصد کاهش یافت. این نتایج نه‌تنها به‌خاطر محتوی ویتامین C و پتایسیم کیوی بوده است، بلکه به‌خاطر برخی از مواد موجود در کیوی است که هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیستند.

این مواد احتمالاً فلاوونوئیدها هستند که به محافظت از سلول‌ها دربرابر تخریبات اکسیدشدن کمک می‌کند و درنتیجه برای مراقبت از DNA دربرابر تغییر و تخریب بسیار مفید است.

محافظت دربرابر استحاله ماکولار مربوط به سن (ARMD)

تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند که مصرف ۳ سهم یا بیشتر میوه در روز (ازجمله کیوی)، درمقایسه با افرادی که کمتر از ۵/۱ سهم میوه در روز استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری مربوط به چشم که استحاله ماکولار نامیده می‌شود (و عامل اصلی نارسایی بینایی در افراد بزرگسال است) را تا ۳۶ درصد کاهش می‌دهد.

تحقیقی بر روی ۱۱۰،۰۰۰ زن و مرد انجام گرفته است که دهه‌ها به طول انجامیده است. جالب توجه است که در این تحقیق مشخص شد که بااینکه سبزیجات مقاومتی در برابر بیماری نشان نمی‌دهند، میوه‌های حاوی مقادیر بالای ویتامین C، A و E (مهمترین ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانه) به محافظت دربرابر ARMD کمک می‌کنند.

خواص آنتی‌اکسیدانه کیوی

شایان ذکر است که کیوی حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین C، E و A می‌باشد. ویتامین C آنتی‌اکسیدانی محلول در آب است که ثابت شده بدن را دربرابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و سلامت افرادی که به‌طور منظم از آن استفاده می‌کنند را دربرابر همه انواع بیماری‌ها، از مشکلات قلبی-عروقی گرفته تا سرطان و چاقی، ارتقاء می‌بخشد.

به اثبات رسیده است که ویتامین E نیز خواص مشابهی دارد اما محلول در چربی است و درنتیجه مکمل ویتامین C و عملکرد آن می‌باشد. کیوی هر دو این ویتامین‌ها را به مقدار زیاد در خود دارد که به مراقبت از بدنتان دربرابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

محتوی فیبر کیوی

محتوی بالای فیبر در کیوی با کنترل قندخون در بهبودی از بیماری‌هایی مثل دیابت و سرطان روده به‌ خاطراینکه فیبر به ترکیبات سمی می‌چسبد و به دفع آنها کمک می‌کند، تاثیر مثبت دارد.

همچنین ثابت شده است که فیبر سطح کلسترول خون را کاهش داده و وضعیت بیماران قلبی-عروقی را بهبود بخشیده و احتمال حملات قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

_________________


خواص و فواید توت سیاه

 

 

 

 

 

خواص  توت سیاه

شاه توت سرشار از گلوکز و ماده قندی است و دارای ویتامینهای A - C (که در رفع خستگی ناشی از فعالیتهای فکری مفید است) - املاح معدنی و تانن است .

شاه توت میوه ای مغذی و تصفیه کننده خون است .

میوه نرسیده شاه توت   اثر قابض (ضد اسهال) دارد ولی رسیده آن  ملین و نرم کننده است .

شاه توت  قند خون را می کاهد و جوشانده برگ درخت شاه توت در معالجه بیماری قند (دیابت) بسیار موثر است .

غرغره کردن و مضمضه آب شاه توت نرسیده برای درمان برفک ـ آنژین ـ ورم دهان ـ درد گلو ـ ج.شهای دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است .

مالش درخت شاه توت   رنگ حاصله از شاه توت را از بین می برد .

اگر شاه توت را با شکم پر بخورید  تولید گاز و نفخ خواهد کرد و اگر بعد از  ماست خورده شود  باعث اسهال می شود .

شاه توت  طبیعتی سرد دارد که صفرا و گرمی را از بین می برد .

اگر شیره شاه توت کاملا نرسیده را در هر صبح و ظهر و شب  بمقدار یک استکان بخورند  اسهالهای ساده و اسهال خونی را معالجه می کند .

اگر ۱۵ گرم پوست ریشه درخت شاه توت را در ۲۵۰ گرم آب بجوشانند و هر صبح  ناشتا میل کنند  برای دفع انگل روده  مفید است .

شاه توت  ضد عفونی کننده و میکروب کش است .

جوشانده برگ شاه توت به مقدار ۶۰ گرم در یک لیتر آب  درد دندان را تسکین می دهد . لذا جوشانده را باید در حالیکه مقداری گرم است در دهان نگه داشت و بیرون ریخت و این کار را چند بار تکرار نمود .

قند توت برای بیماران قندی بسیار مفید است .


خواص و فواید نبات


 

خواص نبات-نبات فله ای بخریم یا نه؟

 

نبات، نسل قدیم آبنبات های امروزی است. یکی از پرمصرف ترین انواع نبات، نبات چوبی و نبات شاخه است. اغلب از شاخه نبات برای تزیین سفره های عقد و هفت سین و از نبات چوب دار برای شیرین کردن چای و نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود.
این روزها برای تنوع بخشیدن به این محصول نبات های چوبی طعم دار نیز به بازار آمده است. نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... از جمله انواع این محصول هستند که مصرف آن با یک فنجان چای گرم خالی از لطف نیست. بنابراین اگر می خواهید به پذیرایی خود تنوع دهید از نبات چوبی طعم دار استفاده کنید.

از سوی دیگر به دلیل آن که نبات در مقایسه با قند و شکر طعم و مزه بهتری دارد، می توانید شاخه نبات هایی را که شکنندگی بالایی داشته و براحتی خرد و آب می شوند به صورت حبه ای یا نگینی درآورده و به همراه چای میل کنید. همچنین می توانید پودر نبات را که همان ریزه یا خرده نبات هایی است که ذراتی درشت تر از شکر دارند برای شیرین کردن شربت به کار برید.

● خواص درمانی نبات
نبات در مقایسه با انواع آبنبات ها خاصیت ملین و ضد نفخ بالایی داشته و ماده اولیه آن با قند و شکر یکسان و از نوع ساکاروز است. نبات در مقایسه با قند نیز طبع گرم تری دارد و اگر آن را بسوزانید تبدیل به یک ماده قهوه ای مایل به سیاه با مزه ای تلخ می شود، که به دلیل قابض بودن برای درمان اسهال بسیار نافع است.

توصیه ها:
۱ـ هنگام تهیه نبات چوب دار، ترجیحا انواعی را که از نی های چوبی تهیه شده اند انتخاب کنید. نی های پلاستیکی اغلب غیربهداشتی بوده و هنگام تماس با نوشیدنی های داغ سمومی از آن خارج می شود که می تواند برای سلامت مصرف کننده مخاطره آمیز باشد. عوارض این سموم همچون سموم موجود در ترکیبات ظروف پلاستیکی یکبار مصرف است.

۲ـ نبات را در بسته بندی های بهداشتی تهیه و به تاریخ تولید و مجوز بهداشت آن توجه کنید. نبات هایی که این روزها در بازار به صورت فله ای و روباز در شرایط بد محیطی عرضه می شوند به صورت غیربهداشتی تولید و اغلب آلوده به گرد و غبار و فضولات حشرات موذی هستند. همچنین این نبات ها به دلیل آن که به مدت طولانی در انبار های غیربهداشتی نگهداری می شوند می توانند آلوده به فضله یا ادرار موش نیز باشند. از طرف دیگر نبات های زعفرانی فله ای اغلب حاوی رنگ های شیمیایی و غیرمجازی هستند که مصرف آن برای سلامت خطرناک خواهد بود.

۳ـ نبات به دلیل رطوبت بسیار اندک، بافت سخت تری داشته و در مقایسه با قند که تردتر بوده و قسمتی از حجم آن را هوا تشکیل داده شیرین تر است. بنابراین در مصرف آن جانب احتیاط را رعایت کنید. مصرف این محصول برای افراد چاق و دیابتی منع مصرف دارد.
۴ـ بهترین مشخصه برای انتخاب نبات ممتاز و اعلا، شفافیت بلورهای آن است.

 


خواص و فواید خرمالو

خرمالو یک میوه خوشرنگ و زیبای پاییزی است .

خرمالو احتمالا بومی چین بوده وبعد وارد ژاپن شده و سپس به کشورهای دیگر نیز وارد شده.

خرمالو میوه ملی ژاپن است.

 

 

نام خرمالو ترکیبی است از دو واژه خرما و آلو.

از لحاظ طعم دو نوع گس و غیر گس دارد.

در جنگل های شمال ایران این میوه می روید.

چوب درخت خرمالو به نام آبنوس شناخته می شود که سنگین و محکم است.

 

خواص خرمالو:

میوه خرمالو سرشار از ویتامین های آ - ب ث است.

مواد معدنی آ ن شامل کلسیم - گوگرد - آهن - فسفر - منیزیم و پتاسیم است.

و حاوی مقدار زیادی پکتین است که فیبر محلول در آب است

بنابراین باعث کاهش چربی خون می شود.

 
 

بعضی از انواع آن تانن دارد.

تانن متراکم در میوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی فشارخون بالا، دیابت و .. را کاهش می دهد.

مطالعات در ژاپن نشان می دهد که پوست خرمالو حاوی فیتو شیمیکالی ست که

احتمالا سلول را در برابر آسیب اکسیداتیو مربوط به پیری محافظت می کند.

خاصیت آنتی اکسیدان میوه خرمالو بالاست و با زغال اخته و توت فرنگی قابل مقایسه است.

 

دیگر خواص خرمالو:

خرمالو پکتین دارد و هرچه برسد پکتین آن کمتر می شود.

خرمالو یک میوه اسیدی است.

و دارای اسیدهای مالیک -تارتاریک و اسید سیتریک است.

این اسیدها باعث جذب بهتر آهن و روی در بدن می شود.

خرمالو رنگدانه پلی فنولیک دارد.

 
 

فوائد خرمالو:

خرمالو بسیار خاصیت دارد و فواید زیادی دارد.

از جمله باعث تسریع رشد کودکان می شود.

برای زهکشی کبد و کلیه مفید است.

برای کم خونی مفیدست.

خرمالو و هسته آن کاربرد طبی و درمانی مخصوصا در طب چینی دارند.

 
 

مصرف خرمالو :

خرمالو بهترست با معده پر مصرف شود .

خوردن خرمالو به عنوان دسر بعد از غذا به هضم بهتر غذا نیز کمک می کند.

زیرا اسید معده را زیادتر کرده و به هضم غذا کمک می کند.

 

خرمالو  کالری زیادی دارد بنابراین در مصرفش نباید زیاده روی کرد.

طبع خرمالو گرم است بنابراین از این لحاظ نیز باید محتاط بود.

 

کاربرد:

بهترین راه مصرف آن خوردنش به صورت خام است.

 
 

همچنین می توان آن را در سالاد-سالادهای میوه-تارت و شیرینی و کوکیز به کار برد.

 

مربا و مارمالاد و ترشی نیز می توان از آن تهیه نمود.

به عنوان طعم دهنده ماست نیز می توان به کاربرد.

 

هم چنین خشک شده آن را در آجیل ها می توان مصرف کرد.

 

اگر خرمالو نارس باشد پس از چیدن آن ها را می توان برای تسریع در رسیدن در کنار سیب درختی قرار داد


خواص و فواید خرما

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  مشهد    ،درخت خرما یا نخل از گیاهان بسیار قدیمی و مقدس است که نامش در قرآن مجید 42 بار تکرار شده است و مسلمانان آن را از میوه های بهشتی می دانند.

خرما میوه قدیمی است، میوه ای که از درختی به عمل میآید که جزو تیره نخل هاست و در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری پرورش مییابد.عده ای خاستگاه آن را هندوستان میدانند و باستان شناسان معتقدند کاشت این درخت به پنج هزار سال پیش برمی گردد.گفته میشود که نخل خرما از ایران به چین برده شده و درکشورهای اروپایی مانند اسپانیا کشت شد.

این میوه سر شار از انواع ویتامین از جمله E-C-B-A است همچنین دارای فلزات معدنی مثل فسفر ، کلسیم ، آهن ، ید و منیزیم میباشد که هر کدام از این مواد در سلامتی انسان نقش بسزایی دارداین میوه به خاطر داشتن منیزم ضد سرطان بوده همچنین برای شنوایی ، بینایی ، درد کمر ، درد مفاصل ، درمان سینه و ریهمفید است .

استفاده از این میوه در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است، این میوه، قند کاهش یافته در دوران روزه داری را جبران میکند، به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه داری بی تحرک شده است،به تحرک وا میدارد.

خرما به علت داشتن منیزیم، انرژی عضلانی بدن را تقویت میکند و نیروی عمومی بدن را افزایش میدهد و به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه میشود.


فواید خرما
1- پژوهشگران می گویند خوردن خرما به تنهایی یا همراه با لبنیات از جمله شیر برای کوفتگی و خستگی مفرط ناشی از روزه گرفتن یا فعالیتهای سنگین بسیار مفید است.
2- خرما الیافی دارد که در کاهش چربی و تامین پروتئین بسیار موثر است.
3- جدیدترین تحقیقات علمی بیانگر موثر بودن خرما در رفع خشونت افراد و مایه آرامش روحی آنان است.
4- به علت دارا بودن موسیلاژ و مواد پکتیک ، آرام کننده سرفه می باشد، و اثر رفع ناراحتی های سینه دارد. برای این کار از جوشانده 50 گرم در نیم لیتر آب شیرینی تهیه می کنند که برای سینه درد مفید است.
5- خرما می تواند در بهبود فلج اعضا، کمردرد و ناراحتی های مفاصل موثر باشد.
6- می گویند جوشانده خرما در شیر سینه را نرم' کلیه ها را درمان 'و از التهاب و امراض عفونی و ریزش مو جلوگیری میکند .
7- مخلوط خرما با شیر تازه در بالا بردن و تقویت نیروی جنسی بسیار موثر است.
8- براساس شواهد، در مناطقی که مصرف خرما درآنها زیاد است ، این میوه میتواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد.
9- در بعضی کتاب های طب سنتی از خرما به عنوان خون ساز یاد شده که برای افراد ضعیف المزاج بسیار مفید میباشد . 
10- خرما اسید اضافی معده را خنثی میکند برای سالمندان و کودکان بسیار سود مند است .
11- اثرمعجزه آسای هسته خرما، از بین بردن تورم پلک های چشم است برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است..

مضرات البته نباید در مصرف آن زیاده روی کرد چون مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طحال افزایش فشار خون ' جوش دهان و پوسیدگی دندانها میشود,در خوردن آن افراط نکنید چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آن هایی که لوز المعده حساس دارند و یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آن ها وجود دارد بایدکمتر از این میوه استفاده کنند.


خواص و فواید توت سفید

درخت توت سفید، بزرگ، تنومند و دارای برگ های پهن است که در تغذیه ی کرم های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید توت سفید

قسمت هایی که در تغذیه و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت هستند از: میوه، برگ، شیره، پوست شاخه های تازه.

توت سفید میوه ای آب دار، ریز، شیرین و لذیذ است. توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می خورند.

در زبان عربی توت سفید را " توت الابیض " گویند.

خواص درخت توت

جوشانده ی پوست خشک شاخه های جوان و تازه ی درخت توت برای لینت مزاج مفید است.

جوشانده ی برگ آن با برگ انگور جهت رنگ مو استفاده می شود.

از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می شود.

اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که التیام و جوش خوردن زخم ها را تسریع می کند.

10 فایده ی توت ها

پیشگیری از سرطان:

توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.

افزایش طول عمر:

توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تصفیه ی خون:

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.

تقویت کلیه ها:

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.

پاک کننده ی کبد :

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.

بهتر شنیدن و بهتر دیدن:

در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.

درمان یبوست:

در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.

درمان کم خونی:

به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.

درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا:

در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد.

درمان سفید شدن زودرس موها:

در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

توصیه هایی از بزرگان

* حکیم ابونصر هروی در کتاب خود توصیه می کند که موقعی توت بخورند که شکم خالی باشد. (چون توت را بخورند وقتی که معده پاک بود زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.)

به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.

معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.

* ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب فرخ نامه، مدعی است که اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه ی درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد


خواص و فواید توت سفید

 

به برخی از میوه‌ فروشی‌ها که سر می‌زنیم با دیس‌های بزرگی که پر از توت‌های سفید و شیرین است‌ مواجه می‌شویم؛ میوه نوبرانه بهار که طرفداران زیاد و خواص درمانی بی‌شماری هم دارد و نگاه کردن به آنها به آدم حس خوب و زیبایی را می دهد و گاهی اوقات دوست دارید  یک ناخنک هم به آنها بزنید ولی از ترس صاحب میوه فروشی بی خیال ماجرا شده و  به خرید آن فکر می کنید.

 

 

درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است که ارتفاع آن به 20 متر و قطرش به یک متر می‌رسد. این درخت بومی چین است و در چین مرکزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. توت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد. این درخت در آمریکا در اوایل دوران استقلال این کشور به عنوان منبع غذایی برای کرم ابریشم مورد استفاده قرار گرفت.

توت در اکثر کشورهای جهان ازجمله در نقاط استپی و شمال ایران کشت می‌شود و حتی به طور خودرو در جنگل‌های شمال ایران پراکنده شده است. تنها میوه درخت توت نیست که استفاده می‌شود. برگ توت در بهار برای تربیت کرم ابریشم و در پاییز به مصرف دام می‌رسد. چوب آن در مصارف مختلف نجاری و خصوصا تهیه تار و در شمال کشور برای طبقه‌بندی، تلنبار و همچنین مال‌بند برای گاوآهن برنج‌کاری به کار می‌رود. پوست شاخه‌های جوان نیز برای بسته‌بندی و بستن پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ درخت توت سفید، به عنوان تنها غذای کرم ابریشم، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای ‌دارد و گاه درخت توت اساسا به همین منظور کاشته می‌شود.

 

 

توت با خاصیت

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پر کالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی 61 کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 9‌/‌0 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1/1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ کلسیم 800 میلی‌گرم در روز است. یکصد گرم توت همچنین حاوی 8‌/‌0 میلی‌گرم آهن،
280 واحد بین‌المللی
ویتامین A، 02‌/‌0 میلی‌گرم ویتامین B1، 06/0 میلی‌گرم ویتامین B2، 1/1میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و
منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100گرم توت خشک 360 کالری انرژی تولید می‌کند.

خواص درمانی توت

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.

توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

 

 

جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

 


به برخی از میوه‌ فروشی‌ها که سر می‌زنیم با دیس‌های بزرگی که پر از توت‌های سفید و شیرین است‌ مواجه می‌شویم؛ میوه نوبرانه بهار که طرفداران زیاد و خواص درمانی بی‌شماری هم دارد و نگاه کردن به آنها به آدم حس خوب و زیبایی را می دهد و گاهی اوقات دوست دارید  یک ناخنک هم به آنها بزنید ولی از ترس صاحب میوه فروشی بی خیال ماجرا شده و  به خرید آن فکر می کنید.

 

 

درخت توت از درختان بزرگ و مرتفعی است که ارتفاع آن به 20 متر و قطرش به یک متر می‌رسد. این درخت بومی چین است و در چین مرکزی و شرقی به صورت بومی وجود دارد. توت قرن‌ها پیش به اروپا برده شد. این درخت در آمریکا در اوایل دوران استقلال این کشور به عنوان منبع غذایی برای کرم ابریشم مورد استفاده قرار گرفت.

توت در اکثر کشورهای جهان ازجمله در نقاط استپی و شمال ایران کشت می‌شود و حتی به طور خودرو در جنگل‌های شمال ایران پراکنده شده است. تنها میوه درخت توت نیست که استفاده می‌شود. برگ توت در بهار برای تربیت کرم ابریشم و در پاییز به مصرف دام می‌رسد. چوب آن در مصارف مختلف نجاری و خصوصا تهیه تار و در شمال کشور برای طبقه‌بندی، تلنبار و همچنین مال‌بند برای گاوآهن برنج‌کاری به کار می‌رود. پوست شاخه‌های جوان نیز برای بسته‌بندی و بستن پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ درخت توت سفید، به عنوان تنها غذای کرم ابریشم، اهمیت اقتصادی ویژه‌ای ‌دارد و گاه درخت توت اساسا به همین منظور کاشته می‌شود.

 

 

توت با خاصیت

توت میوه‌ای پرخاصیت و البته پر کالری است. یکصد گرم توت که تقریبا معادل یک فنجان است حاوی 61 کالری انرژی است. هر فنجان توت حاوی 9‌/‌0 گرم پروتئین است. البته باید توجه داشت که پروتئین توت، پروتئین گیاهی است. این حجم توت 1/1 گرم چربی دارد و حاوی 16 میلی‌گرم کلسیم است. میزان کلسیم توت قابل توجه است. بد نیست بدانید میزان توصیه شده‌ کلسیم 800 میلی‌گرم در روز است. یکصد گرم توت همچنین حاوی 8‌/‌0 میلی‌گرم آهن،
280 واحد بین‌المللی ویتامین A، 02‌/‌0 میلی‌گرم ویتامین B1، 06/0 میلی‌گرم ویتامین B2، 1/1میلی‌گرم ویتامین B3 و 16 میلی‌گرم ویتامین c است. توت همچنین حاوی مقادیر بالایی آب، فیبر، تانن و منیزیم است. بد نیست بدانید هر 100گرم توت خشک 360 کالری انرژی تولید می‌کند.

خواص درمانی توت

قند موجود در توت سفید برای کسانی که مبتلا به مرض قند هستند ضرر ندارد. به همین علت به آنها توصیه می‌شود به جای قند، چای را با توت خشک بخورند.

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اکسیدانی به نام آنتوسیانید است. آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد که یکی از آنها کاهش میزان کلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نقش دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود.توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

توت در سهل کردن جریان ادرار نیز نقش دارد.

مصرف این میوه وزن را کاهش می‌دهد. طبق یافته‌های پژوهشگران فیبرهای نامحلول موجود در توت کالری جذب شده در بدن را کاسته و موجب کاهش وزن می‌شود.

توت حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین c و آهن است، از این رو مصرف آن برای کسانی که کم‌خونی دارند توصیه می‌شود.

 

 

جوشانده پوست خشک شاخه‌های جوان و تازه درخت این میوه، ملین و روان‌کننده مزاج است.

توت به علت داشتن انواع ویتامین‌های گروه B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب و هیجان موثر است.

ویتامین A موجود در توت باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.

 


خواص و فواید توت فرنگی

همهً ما می دانیم که توت فرنگی ها خوشمزه هستند، گذشته از این مغذی نیز هستند. و به طور مطلوب باید در رژیم غذایی روزانه هر شخص قرار گیرند.شما از برخی مزایای سلامتی با خوردن توت فرنگی به طور مرتب بهره مند خواهید شد وبهترین قسمت توت فرنگی ها این است که یکی از خوشمزه ترین میوه هاست.

  بخش کشاورزی آمریکا توصیه می کند که هر آمریکایی حداقل 5 پرس از میوهً تازه وسبزیجات رابخورداما متاًسفانه اکثریت مردم به ندرت آن را انجام می دهند.توت فرنگی ها تازه را را در سالادها، به صورت روان( همراه با شیر یابستنی)یا خود آنها به هرصورت که  هستند در  رژیم غذایی تان بیفزایید فراهم کردن مقدار میوه ای که شما احتیاج دارید برای یک اندام مناسب  وسلامتی سیستم ایمنی( بدن) بسیار سودمند است. 

توت فرنگی چه مزایای تغذیه ای دارد ؟ توت فرنگی حاوی دامنه وسیعی از مواد غذایی است که سرگروه آنها ویتامین c می باشد توت فرنگی همچنین محتوی مقادیر چشمگیری موادغذایی وآنتی اکسی دانها است که ضد رادیکالها ی آزاد میباشند .اعتقادبراین است که این خواص آنتی اکسیدانی با آنچه به تو ت فرنگی رنگ قرمز روشن می د هد در رابطه می باشند .اما این رادیکالهای آزادمرموز چه هستند؟را دیکالهای آزاد عناصری هستند که سبب تخریب سلولها می گردند،وتصور می شود که درتشکیل بسیاری از انواع سرطانها سهیم می باشند . .علاوه بر ویتا مین c توت فرنگی ارئه دهنده منابع عالی از ویتامین k ومنگنز هستندو همچنین اسید فولیک ، پتاسیم، ریبوفلاوین ،ویتا مین B5 ویتامین B6 ، مس ، منیزیم،واسیدهای چرب امگا 3 می باشد . همچنین کاربردهای زیاد توت فرنگی !توت فرنگی ها از جمله متنوع ترین میوه های تازه هستند .متاسفانه آنها کلاً خراب شدنی نیز هستند بنا براین چند روز بعد از خرید توت فرنگی تازه ،آن را بخورید. توت فرنگیها در فصل مشخص سال و به موقع در محل، به ندرت مشکل پیدا می کنند.اما در اوقات دیگر سال که ممکن است نیاز به تهیهً آن باشد دقیقاً توت فرنگی های یخ زده اگر همهً مواد مغذی اش را از دست ندهندحتماً مقدار زیادی از مواد مقوی اش را هدر می دهند . توت فرنگیها یی که گوشتالو سفت وآزاد از قارچ گیاهان هستند ورنگ قرمز عمیقی دارند در تولید انتخاب می شوندبرخلاف دیگرمیوه ها توت فرنگی ها بعد از جمع آوری شدن نمی رسند ، پس در انتخاب رسیده ترین، قرمز ترین توت فرنگی ها مطمئن باشید چون آنها بهترین مزه و بالاترین حجم مواد غذایی را فراهم می آ ورند.تعداد زیادی از مردم توت فرنگی های متوسط راشیرین تر ومزه دارتر از توت فرنگی های بزرگ تر تشخیص می دهند.وقتی که بسته های توت فرنگی را می خرید مطمئن باشید که توت فرنگی ها خیلی محکم بسته بندی نشده باشند چون این می تواند باعث له شدگی یا درغیر اینصورت خرابی وضرر بشود.توت فرنگی ها را به بعد از خریداری به صورت مناسب وشایسته نگهداری کنید .مانند همهً میوه ها توت فرنگی ها بایدقبل از خوردن وذخیره کردن کاملاً شسته شوندهر توت فرنگی که علامت کپک قارچی را نشان داد باید فوراً دور انداخته شود چون که انها بقیهً توت فرنگی ها را آلوده خواهند کرد.توت فرنگی ها باید در کا‌‌‌‌‌سه گذاشته شود وبا پلاستیک پوشیده وبسته بندی شود ودر یخچال نگهداری شود توت فرنگی های تازه برای چند روز در یخچال نگهداری خواهد شد.


خواص و فواید زیتون

 

خواص زیتون

 

 

 

 

lea europaeao :نام علمی
 

 

 

گياه شناسي 

 

زيتون درختچه اي است به ارتفاع تقريبا سه متر ولي هنگاميكه در شرايط مساعد پرورش مي يابد ارتفاع آن حدود 1مترو قطر تنه اش به 3 متر ميرسد. چوب درخت زيتون بسيار سخت و مقاوم است . رنگ آن زرد است كه خطوطي قهوه اي رنگ در آن وجود دارد .

 

 

از چوب زيتون براي تهيه اشياء چوبي ظريف استفاده مي شود . برگهاي آن سبز رنگ ، بيضوي و دراز و بوضع متقابل يكديگر بر روي ساقه قرار گرفته اند .
 

 

 

منشاء درخت زيتون احتمالا منطقه مديترانه بوده و از آنجا به نقاط ديگر دنيا راه يافته است
زيتون معمولا در اوائل تابستان شروع به گل دادن مي كند و ميوه آن كم كم ظاهر مي شود . در اواخر تابستان ميوه آن به ثمر مي رسد . در اين هنگام زيتون سبز است و بتدريج تبديل به بنفش و قهوه اي و سپس سياه مي شود بطوريكه در اواخر
پائيز كه موقع برداشت ميوه است رنگ آن بكلي تيره است.

 

 

 

 

خواص داروئي:

 

زيتون رسيده از نظر طب قديم ايران گرم و قابض است و ميوه نارس زيتون سرد و خشك است و روغن زيتون گرم و خشك است . برگ درخت زيتون نيز گرم و خشك مي باشد دم كرده برگ زيتون داروي خوبي براي پائين آوردن فشار خون مي باشد .

 

بدين منظور بايد 20 عدد برگ زيتون را داخل 300 گرم آب ريخته و آنرا بمدت 15 دقيقه بجوشانيد . سپس كمي قند بآن اضافه كرده و بمقدر يك فنجان دوبار در روز از آن بنوشيد .

 

بعد از دو هفته بايد بمدت 8 روز نوشيدن اين دم كرده را قطع كنيد و سپس ادامه دهيد روغن زيتون نرم كننده و صفرا بر است روغن زيتون دفع كننده سنگ كيسه صفرا است براي اين منظور بايد آنرا با آبليمو مصرف كرد روغن زيتون كرم كش است روغن زيتون براي رفع سرفه هاي خشك مفيد است براي رفع خارش گزيدگي حشرات ، روغن زيتون را به محل گزيدگي بماليد بدن بچه هايي را كه مبتلا به نرمي استخوان و كم خوني هستند با روغن زيتون ماساژ دهيد اثر مفيدي دارد.

 

براي رفع خشکی لثه ، روغن زيتون را بر روي لثه بماليد براي برطرف كردن خراش و ترك پوست ، گليسيرين و روغن زيتون را بمقدر مساوي با هم مخلوط كرده و روي پوست بماليد دم كرده برگ درخت زيتون تب بر است جوشانده برگ درخت زيتون برطرف كننده نقرس و روماتيسم است.

 

براي سرباز كردن جوشها و كورك ها زيتون را له كرده و روي جوش يا كورك بماليد دم كرده و جوشانده پوست درخت زيتون تب بر و درمان كننده مالاريا است پماد ميوه نارس زيتون براي سوختگي مفيد است.
جويدن برگ زيتون براي از بين بردن زخم هاي دهان مفيد است.

 

براي رفع سستي فلج و لقوه و تقويت نيروي جنسي بايد 80 گرم روغن زيتون را با 14 گرم كندر و 16 گرم سياه دانه مخلوط كرده و بمدت سه روز از آن بخوريد.
مصرف روغن زيتون از امراض قلبي و سرطان جلوگيري مي كند و بالاخره روغن زيتون بهترين روغن براي پخت و پز مي باشد زيرا در اثر حرارات خراب نمي شود.

 

 

توضیحات : روغن زيتون براي هيچ كس مضر نيست و همه افراد مي توانند از آن استفاده كنند فقط ميوه تازه و ياقوتي آن معده راسست مي كند و ممكن است توليد استفراغ كند.

 

 

نحوه استفاده : به عنوان سالاد و جانشین غذا استفاده میگردد و خواص بسیار زیادی دارد

 


خواص و فواید به

 

سرزمین میوه به، بین دریای خزر و دریای سیاه است، جایی که رشته کوه های کاکاسس (Caucasus) ، شمال ترکیه را به ایران پیوند می دهد.

 

 

 

بیشتر از 4000 سال است که درخت به، در آسیا و مدیترانه می روید. درخت به، برای رویش به دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد احتیاج دارد. در بهار گل های درخت به درمی آیند که رنگ صورتی یا سفید هستند. به، جزو خانواده گلابی و سیب می باشد. ظاهر میوه به، شبیه سیب زرد یا گلابی است.

 

 

 

 

 

 

مزه و طعم میوه به، شبیه سیب است. میوه به کمی خشک، سفت، ترش و شیرین می باشد. مارمالاد، مربا و ژله به بسیار فراوان است.

 

 

 

 

 

 

میوه به همانند سیب، در حین پختن پکتین تولید می کند. پکتین باعث سفت شدن به می شود.

 

 

 

 

 

 

زمانی که چینی ها دارچین و ریواس را و هندی ها نارگیل را برای تجارت می بردند، ایرانی ها (به خصوص اصفهانی ها) به، سیب و زعفران را به کشورهای دیگر می بردند.

 

 

 

 

 

 

در کشورهای خاورمیانه میوه به، یک غذای معمول بود که هم به صورت خام و هم به صورت پخته خورده می شد.

 

 

 

 

 

 

اگر میوه به نرسیده باشد، آن را در دمای اتاق قرار می دهند تا تمام میوه به رنگ زرد درآید و بو دار شود.

 

 

 

 

 

 

حال اگر می خواهید میوه به رسیده را چند روز نگه دارید، آن را در یخچال قرار دهید، ولی به را کنار سیب یا گلابی نگذارید، زیرا ممکن است بوی خوش آن بر روی میوه های دیگر اثر بگذارد.

 

 

 

 

 

 

میوه به را به صورت آبپز و بخارپز تهیه کرده و به عنوان غذا یا دسر مصرف می کنند.

 

 

 

 

 

 

عقاید مردم در مورد میوه به

 

 

 

 

 

 

* در زمان قدیم، زنان دانه به را می کوبیدند و در مقداری آب خیس می کردند و از لعاب به دست آمده ی آن، برای لوله کردن مو و صاف نگه داشتن آن استفاده می نمودند.

 

 

 

 

 

 

به

 

 

 

 

 

 

* در یونان، افراد به عنوان تشریفات ازدواج از میوه به استفاده می کردند. آنها میوه به را به طرف ارابه عروس و داماد پرت می کردند. آنها بر این عقیده بودند که میوه به نشانه ای از باروری است و آن را به الهه عشق خود تقدیم می کردند.

 

 

 

 

 

 

* در روم یکی از طبیعی دان ها، میوه به را با نام های سیب طلایی، سیب گنجشکی و همینطور سیب مست خوانده بود.

 

 

 

 

 

 

* یک نظریه در مورد به این بود که اگر زنان باردار میوه به را زیاد بخورند، بچه آنها نابغه خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

* به علت آنکه میوه به دارای خاصیت اسیدی است، در کشورهایی مثل آلمان و آفریقای جنوبی که غذاهای چرب بیشتر می خورند، شناخته شده است.

 

 

 

 

 

 

* اروپایی ها بر این باورند که میوه به، به هضم گوشت کمک می کند، به همین دلیل با گوشت های چرب، به سرو می شود.

 

 

 

 

 

 

مواد مغذی موجود در به

 

 

 

 

 

 

میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم ، قند و ویتامین C می باشد. این میوه فاقد چربی است.

 

 

 

 

 

 

به طور کلی، یک عدد میوه به با وزن 92 گرم، دارای 52 کیلوکالری، 0/37 گرم پروتئین، 0/09 گرم چربی ، 14/08 گرم کربوهیدرات ، 1/7 گرم فیبر و 0 میلی گرم کلسترول می باشد. بیشترین املاح موجود در به، پتاسیم و فسفر و کمترین آنها روی است. بیشترین ویتامین ها در به، ویتامین C و بعد از آن ویتامین A می باشد.

 

 

 

 

 

 

فواید خوردن به:

 

 

 

 

 

 

اثرات مثبت بر فکر و ذهن

 

 

 

 

 

 

به خرد شده

 

 

 

 

 

 

تجدید و احیای روحیه

 

 

 

 

 

 

خوشحال بودن

 

 

 

 

 

 

از بین برنده افسردگی ناشی از انواع سردردها

 

 

 

 

 

 

تقویت کننده قلب، کبد و معده

 

 

 

 

 

 

مفید برای زخم معده

 

 

 

 

 

 

تحریک کننده اشتها

 

 

 

 

 

 

نرم کننده سینه

 

 

 

 

 

 

ادرارآور

 

 

 

 

 

 

کمک به هضم غذا

 

 

 

 

 

 

جلوگیری از التهاب پلک و استراحت چشمان خسته ؛ به این طریق که چند قاچ به تازه را روی محل درد قرار دهید.

 

 

 

 

 

 

از بین برنده بوی بد دهان

 

 

 

 

 

 

خوشبوکردن اتاق

 

 

 

 

 

 

مفید برای کاهش وزن، به دلیل دارا بودن مقدار زیادی فیبر. اگر شما قصد افزایش وزن دارید، میوه به را مصرف نکنید.

 

 

 

 

 

 

ضد سرطان به علت آنکه این میوه دارای آنتی اکسیدان می باشد.

 

 

 

 

 

 

کمک به پایین آوردن کلسترول خون

 

 

 

 

 

 

کمک به پایین آوردن فشار خون، به خاطر دارا بودن پتاسیم

 

 

 

 

 

 

کاهش خطرات بیماری های قلبی، به خاطر دارا بودن ویتامین C

 

 

 

 

 

 

تحقیقات نشان داده است که میوه به ممکن است خاصیت ضد ویروسی نیز داشته باشند.

 

 

 

 

 

 

خواص آب به

 

 

 

 

 

 

جلوی خون ریزی را می گیرد.

 

 

 

 

 

 

جلوی تهوع و استفراغ غیر ارادی را می گیرد.

 

 

 

 

 

 

سردرد را برطرف می کند.

 

 

 

 

 

 

از بین برنده تشنگی می باشد.

 

 

 

 

 

 

به دانه

 

 

 

 

 

 

خواص هسته میوه به (به دانه)

 

 

 

 

 

 

برای درمان ذات الریه، گلودرد، صدای گرفته و خشن مفید است.

 

 

 

 

 

 

ضد تب

 

 

 

 

 

 

مفید برای اسهال

 

 

 

 

 

 

لعاب به دانه برای ترمیم زخم ها و سوختگی پوست در اثر آتش بسیار مفید است.

 

 

 

 

 

 

جویدن به دانه برای رفع کندی دندان ها و برای تقویت نیروی جنسی در گرم مزاج ها مفید است.

 

 

 

 

 

 

روغن به را چگونه می توان به دست آورد و چه خواصی دارد؟

 

 

 

 

 

 

به را کاملا بپزید و آب آن را بگیرید و آن را با روغن زیتون بجوشانید، آن قدر که آب آن تبخیر شود و فقط روغن بماند. به این ترتیب روغن به بدست می آید.

 

 

 

 

 

 

مربای به

 

 

 

 

 

 

روغن به، برای جلوگیری از عرق کردن، سرگیجه، وزوز گوش و تقویت معده و کبد و قلب بسیار مفید است.

 

 

 

 

 

 

خاصیت مربای به

 

 

 

 

 

 

مربای به با عسل برای سلامتی بسیار مفید است و برای تقویت سینه استفاده می گردد.

 

 

 

 

 

 

خدا را شکر که همه نعمت در اختیار ما گذاشته است. این ما هستیم که قدر این نعمات را باید بدانیم.

 

 

 

 


خواص و فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

خواص و فواید گوجه فرنگی برای سلامتی

من در کالیفرنیا زندگی می کنم، که غذاها بیشتر ساندویچ، سالاد و غذاهای مکزیکی است. غذای محبوب من هم غذاهای ایتالیایی است. در خانه اگر در ساندویچ ها یا سالادمان گوجه فرنگی نداشته باشیم، حتماً از سس گوجه استفاده میکنیم. خوردن گوجه فرنگی زیاد کار بسیار خوبی است. این میوه که بیشتر جزء سبزیجات به حساب می آید، خواص و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد:


در اینجا به 10 دلیل که خوردن گوجه فرنگی را برای شما واجب می کند، اشاره میکنیم:


1. گوجه فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می کنند.

2. به طور خاص، گوجه فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها داراست.

3. گوجه فرنگی و بروکلی در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. در یک تحقیق مشخص شد که در موش های صحرائی که به آنها گوجه فرنگی و کلم بروکلی داده شده بود، نسبت به موشهایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا گوجه فرنگی و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود، تومرهای پروستات بسیار کندتر رشد میکند.

4. طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم های غذایی سرشار از گوجه فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می کند. در این تحقیق محققان دریافتند که لیکوپن می تواند تا %31 احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید، کاهش دهد.

5. گوجه فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم است: بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C.

6. گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که اکثر ما با کمبود آن مواجه هستیم. یک لیوان آب گوجه فرنگی حاوی 543 میلیگرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه فرنگی حاوی 454 میلیگرم از این ماده است.

7. وقتی گوجه فرنگی همراه با سایر چربی های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه فرنگی، 2 تا 15 مرتبه بیشتر میشود.

8. گوجه فرنگی بخش مهمی از رژیم های غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای از گوجه فرنگی یا سس آن استفاده می شود. برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادیکه معمولاً از رژیم های مدیترانه ای استفاده می کنند، کمتر از سایرین به خاطر مشکلات قلبی و سرطان جان می سپارند.

9. وقتی خانم های شیرده از محصولات گوجه فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می یابد. در این مورد، بهتر است گوجه فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته اند که خوردن محصولات گوجه فرنگی مثل سس گوجه بیشتر از خوردن گوجه فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می دهد.

10. برش های گوجه فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول های روده انسان در رب گوجه فرنگی که حاوی پوست گوجه فرنگی باشد، بسیار بیشتر از نوع رب فاقد پوست گوجه فرنگی است. پس برای بالاتر بردن فواید غذایی گوجه فرنگی، از پوست کندن آن خودداری کنید.

دستورغذاهای عالی با گوجه فرنگی

خوشبختانه در کشور ما گوجه فرنگی از محبوبیت زیادی برخوردار است و مردم ما آن را یکی از اولیوت های خود در خرید سبزیجات قرار می دهند. در زیر به دو دستور غذای عالی که در آن از گوجه فرنگی استفاده شده است، اشاره می کنیم تا از همین امروز بیشتر از این ماده غذایی مفید استفاده کنید:

سس پاستا سیر و پیاز

با یک بطری یا کنسرو از سس مارینارا (سس گوجه فرنگی) شروع می کنید و در آخر سس بسیار خوشمزه و دلپذیری برای پاستا خواهیدداشت.


2 قاشق چایخوری روغن زیتون

3/2 فنجان پیاز شیرین

½ فنجان فلفل قرمز، زرد یا نارنجی خرد شده

2 قاشق چایخوری سیر خرد شده

کمی فلفل سیاه

¼ فنجان ریحان تازه خرد شده

2 فنجان سس مارینارا

¼ آب انگور قرمز

روغن زیتون را در یک ماهیتابه کوچک ریخته و روی شعله متوسط-زیاد قرار دهید. وقتی روغن خوب داغ شد، پیاز و فلفل های خرد شده را به آن اضافه کنید تا زمانیکه بپزند (4 دقیقه). شعه را تا حد ملایم پایین بیاوریدو حال سیر خرد شده و فلفل سیاه را اضافه کنید و اجازه بدهید دقیقه ای بیشتر بپزد. ریحان تازه، سس مارینارا، و آب انگور قرمز را اضافه کنید و اجازه بدهید تا وقتی که که سس خوب درست شده و داغ شود، بجوشد. (یک یا دو دقیقه بیشتر). این سس را می توانید با پاستا، مرغ و ماهی میل کنید.

(برای 4 نفر هرکدام 4/3 فنجان تا یک فنجان)

هر سرو: 32 کالری، 3 گرم پروتئین، 17 گرم کربوهیدرات، 6 گرم چربی، 0.9 گرم چربی اشباع، 3.8 گرم چربی غیراشباع، 1.4 گرم چربی غیراشباع پلی، 0 میلیگرم کلسترول، 3 گرم فیبر، حدود 500 میلیگرم سذیم، کالری چربی ها: %41

سالاد ساده گوجه فرنگی و سبزی ها

این سالاد تقریباً ساده است چون برای سس آن از سس های آماده استفاده میشود. خرد و آماده کردن سبزیجات آن هم خیلی سریع انجام می گیرد.


1.25 کیلو (حدوداً 6 عدد متوسط) گوجه فرنگی تازه

½ فنجان پیاز قرمز که باریک خرد و حلقه حلقه شده باشد

2 عدد موسیر، باریک خرد شده باشد

6 قاشق غذاخوری سس مایونز کم چرب یا هر سسی که دوست دارید

3/1 فنجان سبزی های تازه ریز شده مثل ریحان، جعفری، و ترخون


گوجه فرنگی ها را برش های 2، 3 سانتی ببرید و آنها را در ظرفی گود بچینید. پیاز و سبزی های خرد شده را نیز روی آن بپاشید. حال کمی سس روی آن بزنید. وی ظرف را کشیده و به مدت 20 تا 30 دقیقه در یخچال قرار دهید بعد استفاده کنید.


خواص کره

کره به دلیل طعم لذیذی که دارد، در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمتر کسی پیدا می‌شود که رابطه خوبی با کره نداشته باشد، با این وجود، نباید فراموش کرد که مصرف بیش از حد این ماده برای سلامتی انسان مضر است.

اسیدهای چرب اشباع موجود در کره، کلسترول بد خون را بالا می‌برند و کلسترول اضافی با رسوب در عروق بدن باعث تنگی شریان‌ها شده و خون‌رسانی به اعضای بدن را مختل می‌کند.

همین دلایل باعث شد که چند وقتی مارگارین حسابی برای خودش طرفدار دست و پا کند و تولیدکننده‌های مارگارین، آن را به عنوان جایگزین تبلیغ کنند.

 

مارگارین

مارگارین که خود یک نوع چربی است برای اولین بار در سال 1860 توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام «مج» تهیه شد. مارگارین یک امولسیون آب در روغن است که در آن آب یعنی فاز پراکنده به صورت ذرات کوچک و ریزی در روغن به عنوان فاز پیوسته، پخش و توزیع شده است.

به طور معمول مارگارین به طور حدودی شامل 65 درصد روغن‌های مایع، 15 درصد روغن‌های جامد و 20 درصد آب است. مقدار چربی شیر به کار رفته در مارگارین نباید از یک درصد بیشتر باشد.

 

تفاوت کره و مارگارین

تفاوت بین کره و مارگارین در ترکیب اسیدهای چرب آن‌ها است. کره حاوی کلسترول است که نمایانگر اجزای تشکیل دهنده با منشأ حیوانی است، در حالی که مارگارین به طور عمده حاوی چربی‌های گیاهی است.

از سوی دیگر در مارگارین، مقدار اسیدهای چرب ضروری یعنی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه به مراتب بیشتر است.

اگرچه گروهی معتقدند مارگارین جانشین سالم و بی‌خطر برای کره به حساب می‌آید، اما برخی از متخصصین تغذیه معتقدند که ماده‌ای در مارگارین وجود دارد که می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. این مشکل هنگامی نمایان می‌شود که بخواهیم مارگارین را مانند کره به صورت جامد درآوریم.

کره پسته به دلیل مقادیر بالای فسفر و آهن جهت افزایش حافظه و ضریب هوشی مناسب است. همچنین برای ورزشکاران و بزرگ‌سالان غذایی مقوی، کم حجم، سریع‌الجذب و مفید است

 

 

در این حالت یک ساختار جدید شیمیایی پدید می‌آید که بسیار خطرناک است. کارخانه‌های تولیدکننده مارگارین، برای آن که آن را به صورت جامد درآورند، مارگارین را هیدروژنه می‌کنند ولی مدت‌هاست که ثابت شده تمامی روغن‌های هیدروژنه، به اندازه چربی‌های اشباع و چه بسا بیشتر، می‌توانند به بدن ضرر برسانند.

 

با توجه به مطالب گفته شده، اگر شما هم در مورد خرید مارگارین دچار شک و تردید شده‌اید، می‌توانید به راهنمایی‌های ما توجه کنید. توصیه ما این است، مارگارین‌ها انواع مختلفی دارند و در صورتی که نوع خوب مارگارین - که همان نوع مایع آن است - استفاده شود، به مراتب از کره بهتر است. در غیر این صورت شما کاملاً ضرر کرده‌اید زیرا علاوه بر آن که سلامتتان را به خطر انداخته‌اید، خودتان را نیز از مزه خوش کره محروم کرده‌اید! این جمله را به خاطر بسپارید که: کره، بهتر از مارگارین بد است و مارگارین خوب، بهتر از کره!

کره پسته

 

کره پسته

کره پسته محصول غذایی خمیری شکل است که از مغز پسته برشته و آسیاب شده همراه با شکر یا شیرین کننده‌های طبیعی مانند عسل و شهد به دست می‌آید. این محصول به راحتی می‌تواند در دمای اتاق نگهداری شود و نیازی به فریز کردن ندارد.

کره پسته می‌تواند در صبحانه و عصرانه مورد استفاده کودکان و سالمندان قرار گیرد. این محصول منبع خوب چربی از نوع غیر اشباع و پروتئین است.

اصطلاح کره پسته به این دلیل انتخاب شده است که روغن پسته در فرایند تولید جدا نمی‌شود و چربی محصول صد درصد از مغز پسته و فاقد کلسترول است.

کره پسته به دلیل مقادیر بالای فسفر و آهن جهت افزایش حافظه و ضریب هوشی مناسب است. همچنین برای ورزشکاران و بزرگ‌سالان غذایی مقوی، کم حجم، سریع‌الجذب و مفید است.

چون در تولید این محصول هیچ‌گونه فرایند شیمیایی و حرارتی به کار نمی‌رود خواص پسته نیز حفظ گردیده است.

کره پسته بسته به سلیقه می‌تواند موارد مصرفی مشابه شکلات داشته باشد از جمله:

* مصرف با نان به تنهایی به عنوان صبحانه کامل

* همراه صبحانه و عصرانه

*به عنوان کرم بین دو بیسکوییت

*برای تزیین بستنی و کیک که موجب زیبایی و افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود.

کره بادام زمینی

 

کره بادام زمینی

کره بادام زمینی جزء لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام زمینی است. خوردن مقدار کمی کره بادام زمینی می‌تواند برای مدت طولانی، احساس سیری ایجاد کند، در نتیجه برای کسانی که می‌خواهند مقدار کمی غذا میل کنند مناسب است. در 100 گرم کره بادام زمینی، 580 تا 588 کالری انرژی و در 100 گرم کره حیوانی 750 کالری انرژی نهفته است. کره بادام زمینی از کالری و اسیدهای چرب اشباع کمتری برخوردار است. اما در صورت افزایش مصرف کره بادام زمینی، کالری بیشتری به بدن رسیده و اضافه وزن و چاقی عارض خواهد شد.

مصرف کره بادام زمینی در وعده صبحانه توصیه می‌شود چرا که می‌تواند وعده غذایی مقوی و کاملی برای افراد به خصوص کودکان باشد.


خواص و فواید گوشت شتر

 

 

خواص و فواید و ویژگی های گوشت شتر

www.patoghkade.com | خاصیت های گوشت قرمز

 

این روزها وقتی برای خرید گوشت قرمز به برخی قصابی‌ها یا مغازه‌های عرضه مواد پروتئینی مراجعه می‌کنیم در میان انواع گوشت گاو، گوساله و گوسفند با گوشت شتر مواجه می‌شویم.
این گوشت از نظر قیمت با گوشت گاو تفاوت چندانی ندارد و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند و گاو است.

 

امروزه بسیاری از شهرنشینان به علت عادت نداشتن به مصرف گوشت شتر از خوردن آن اجتناب می‌کنند. برخی خانم‌های خانه‌دار هم بر این باورند که این گوشت سفت و دیرپز بوده و ارزش غذایی ندارد. حال پرسش اینجاست، ارزش غذایی گوشت شتر چه میزان است؟

 

 

ویژگی‌های گوشت شتر
گوشت شتر منبع بسیار خوبی از مواد مغذی است و از جهت ترکیبات شیمیایی با گوشت سایر دام‌های اهلی مقداری تفاوت دارد. این گوشت در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتئین و چربی کمتری برخوردار است و در مقایسه با سایر گوشت‌های دیگر حاوی سدیم بیشتر و پتاسیم کمتری است.

 

مقدار ویتامین B کمپلکس و برخی عناصر معدنی نظیر فسفر و کلسیم آن بسیار زیاد است. اما باید افزود که نسبت آهن و روی آن کمتر از گوشت سایر دام‌های اهلی است و نسبت کلسیم این گوشت در عضلات ران آن زیادتر است.

 

ویتامین‌های گروه B این گوشت در تقویت اعصاب تاثیر زیادی دارد و روی آن در تقویت قوای جنسی و جلوگیری از اختلالات در رشد جنین کارآمد است.

 

کالری بسیار بالای گوشت شتر قوای بدنی و استقامت را زیاد می‌کند و توصیه می‌شود که بانوان باردار و شیرده، دانش‌آموزان، ورزشکاران و افراد کهنسال از خوردن آن غافل نشوند.

 

ویژگی اصلی و متمایزکننده گوشت شتر در مقایسه با دیگر گوشت‌ها، فقدان مواد هورمونی و آنتی‌بیوتیک در آن است چرا که این حیوان در طبیعت آزاد و به دور از پرورش دامی رشد می‌کند. همچنین وجود مواد طعم‌دهنده و معطر در گوشت این حیوان موجب تحریک و ترشح غدد بزاقی و شیره معده شده و در نتیجه قدرت جذب را افزایش می‌دهد.

معمولا از قلم و کوهان شتر در درمان درد پا و کمر و دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود.
از گوشت شتر به همراه کوهان آن که چربی خالص بوده و تقریبا ۸۲ درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می‌دهد در تهیه انواع خورش، آبگوشت و خوراک استفاده می‌شود. دل، جگر، قلوه، مغز،

زبان

 

و دیگر احشای این حیوان نیز از نظر ارزش تغذیه‌ای تقریبا مانند دیگر دام‌های اهلی است.

 

توصیه‌ها
گوشت شترهای کم‌سن و سال که بین یک تا ۳ ساله هستند از جهت مزه، طعم و نرمی شبیه گوشت گوساله است، اما دلایلی که باعث شده مردم گمان کنند این گوشت دیرپز است، استفاده از گوشت شتر پیر است. هر چه عمر شتر بالا برود پیوند بین بافت‌های گوشت آن افزایش یافته و حرارت پخت دیرتر بر آن تاثیر می‌گذارد. در ضمن گوشت شتر پیر برای سرخ کردن هم مناسب نیست چرا که میزان کلاژن آن زیاد و حین سرخ کردن ناپز می‌ماند.

 

کوهان شتر چربی خالص است. زیاده‌روی در مصرف آن برای تمام افراد خصوصا افراد با چربی خون بالا بسیار مضر است.
گوشت شتر در اکثر نقاط به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، بنابراین هنگام تهیه آن دقت کنید که ظاهر گوشت لزج، چسبنده و مترشح نباشد و عضلات سفت و قوام طبیعی داشته باشند.

 

هر نوع بوی غیرطبیعی و نامطبوع مانند ترشیدگی، تعفن و کپک‌زدگی علامت فساد گوشت است. خشک و چروکیده بودن از علایم نگهداری گوشت در شرایط نامناسب و غیربهداشتی است. این گوشت با دیگر فرآورده‌های آن (دل، جگر، قلوه و …) باید حتما در داخل یخچال‌های ویترین‌دار نگهداری شود.

 


گوشت مرغ

نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغ

نکاتی جالب در مورد فواید گوشت مرغ
گوشت مرغ، یکی از مهمترین مواد غذایی محسوب می‌شود که سرشار از پروتئین‌های مختلف است.

 

 

 مصرف گوشت مرغ در حفاظت از سیستم عصبی بدن موثر است.

سطح بالایی از ویتامین B3 که به آن نیاسین نیز می‌گویند در گوشت مرغ موجود است که از بیماری‌هایی که ناشی از بالا رفتن سن است، جلوگیری می‌کند.

 

براساس مطالعات انجام شده در سال 2004، غذاهایی مثل گوشت مرغ که سرشار از نیاسین هستند می‌توانند از بیماری‌های مغزی از قبیل آلزایمر جلوگیری کنند.

پیشگیری از سرطان:
گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی مقدار زیادی نیاسین بوده، سرشار از سلینوم نیز هست. سلینوم در بدن یک آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود. سلنیوم موجود در مرغ می‌تواند به تحریک DNA کمک کند که تحریک آن، در احیای سلول‌های آسیب‌ دیده و همچنین زدودن و رفع سلول‌های غیرعادی در بدن نقش دارد. این ماده، در پیشگیری از سرطان نیز موثر است و به سلول‌های غیرعادی اجازه رشد و تکثیر نمی‌دهد.

منبعی سرشار از پروتئین:
گوشت مرغ و همچنین قسمت‌های داخلی آن سرشار از پروتئین است. در واقع هر 4 گرم گوشت مرغ به طور تمام و کمال، 86 درصد پروتئین توصیه شده در رژیم غذای را تامین می‌کند.

پروتئین علاوه بر اینکه از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند در تقویت پوست و مو همچنین ترمیم بافت‌های ماهیچه‌ای موثر است.

نکاتی جالب در مورد گوشت مرغ
مرغ خام را به صورت فریزر شده می‌توان تا دو سال در یخچال نگهداری کرد و از آنجایی که گوشت مرغ 2 یا 3 حلقه چربی اشباع نشده دارد در مقایسه با گوشت قرمز بسیار مفیدتر است.

گوشت مرغ یکی از کم خطرترین گوشت‌ها به شمار می‌آید زیرا، در بین افراد به ندرت دیده شده که کسی به این گوشت آلرژی داشته باشد. قسمت‌های داخلی مرغ از قبیل جگر و قلب آن نیز سرشار از مواد مغذی بوده که به مصرف آنها توصیه زیادی شده است.

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گوشت مرغ:

گوشت مرغ علاوه بر اینکه حاوی انواع مختلفی از ویتامین‌هاست، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف نیز هست:

اسید امینه تریپتوفن:

از آنجایی که این آمینو اسید مهم و ضروری در افزایش سطح سروتنین در مغز موثر است به خواب راحت و مفید کمک زیادی می‌کند. از خواص دیگر این ماده می‌توان به خاصیت ضد افسردگی آن اشاره کرد که به شادمانی افراد کمک زیادی می‌کند.

نیاسین:

این ماده حیاتی در تقویت پوست، دستگاه گوارشی و سیستم عصبی موثر است و با اثری که در تبدیل غذا به انرژی دارد از بیماری‌ آلزایمر جلوگیری می‌کند.

سلنیوم:

سلنیوم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد با اثر بر ترمیم بافت‌های بدن، از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده همچنین به عملکرد تیروئید نرمال و سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند.

ویتامین B6:

این ویتامین با اثری که برعملکرد پروتئین‌ها و گلبول‌های قرمز دارد از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند.

فسفر:

فسفر، علاوه بر اینکه به عملکرد پروتیئن‌ها برای ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها کمک زیادی می‌کند، در ساختمان دندان‌ها و استخوان‌ها نیز نقش مفیدی را ایفا می‌کند.

موارد پیشنهادی در رابطه با گوشت مرغ
در رستوران‌ها، گوشت مرغ یکی از غذاهایی است که بدون استثنا یافت می‌شود و فواید زیادی دارد.

در زیر مواردی به عنوان پیشنهاد آورده شده است که بهتر است در صورت تمایل به آن عمل کنید:

ازآنجایی که گوشت مرغ نسبت به گوشت‌های دیگر در همه جا به فراوانی یافت می‌شود اگر موارد بهداشتی آن را رعایت نکنید به بیماری‌های خطرناکی مبتلا می‌شوید پس بعد از تماس با گوشت مرغ خام، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

پوست مرغ، چربی‌هایی در خود ذخیره دارد که برای بدن مضر است قبل از پختن آن مطمئن شوید که پوست آن را کاملا جدا کرده‌اید. در حال حاضر اکثر مرغ‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند هورمون‌های خطرناکی را در خود دارند، سعی کنید از مرغ‌هایی استفاده کنید که هورمون کمتری را با خود دارند مثل مرغ‌های خانگی.

قبل از مصرف برای ترد شدن و خوش طعم شدن آن را در ماست یا آبلیمو بخوابانید و در دمایی که سردتر از دمای اتاق است نگهداری کنید.


خواص و فواید ماهی

فواید و خواص ماهی

 وزارت بهداشـت و درمـان استرالیا طبق تحقیقات اخیر خود
اعلام نموده که شهروندان استرالیایی می بایست در رژیم
غـذایی خـود بیشــتر از ماهی استفاده کنند. ماهی دارای
چــــربی بسیار پایینی می باشد، میزان پروتئین در آن بالا
بــــوده و منبع مناسب اسید های چرب امگا 3 می باشد.
تحـــــقیقات گویای این مطلب هستند که استفاده مکرر از
ماهی در وعده های غذایی– یک یا دو وعده در طول هفته
– ریسک ابتلا به بیماری در هر سنی را کاهش می دهد.
از این نوع بیماری ها می توان به آسم در کودکان و سرطان پروستات در بزرگسالان اشاره کرد. اگر بخواهیم که مزایای ماهی در طبخ از میان نرود، بهتر است آنرا بصورت آب پز، بخار پز، و کبابی مصرف کنیم.

مزایای مصرف ماهی

تنگی نفس (آسم) – کودکانی که در رژیم غذایی آنها ماهی وجود دارد نسبت به سایر کودکان، کمتر مبتلا به بیماری آسم می شوند.
مغز و چشم – به این دلیل که ماهی سرشار از اسید چربی به نام امگا 3 می باشد، سلامت بافت های ویژه مغز را تضمین نموده و سلامت شبکیه چشم را نیز به مراتب ارتقا می بخشد.
بیماری های قلبی-عروقی – اگر به طور هفتگی از ماهی مصرف شود، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و به ویژه سکته تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند چرا که ماهی از لخته شدن خون جلوگیری نموده، قابلیت ارتجاعی رگ های خونی را بهبود می بخشد، فشار خون را کاهش می دهد، چربی خون را پایین می آورد و کلسترول "خوب" خون را نیز افزایش می دهد.
از دست دادن حافظه – افراد مسنی که در طول هفته حداقل یک مرتبه از ماهی و یا سایر خوراک های دریایی استفاده می کنند، خطر کمتری در ابتلا به بیماری های مربوط به از دست دادن حافظه از جمله آلزایمر آنها را تهدید می کند.
افسردگی – افرادی که به طور مستمر از ماهی استفاده می کنند کمتر دچار افسرگی می شوند. (افسردگی ارتباط مستقیم با میزان امگا 3 موجود در مغز دارد.)
دیابت – ماهی به افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند کمک می کند تا راحت تر بتوانند میزان قند موجود در خون خود را کنترل کنند.
بینایی – کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می نمایند دارای قدرت بینایی بهتری نسبت به سایر کودکان می باشند. دلیل این امر ذخیره امگا 3 در شیر مادر و انتقال آن به کودک می باشد.
بیماری های التهابی – مصرف مکرر ماهی علائم بیماری هایی نظیر رماتیسم مفصلی، سوریاس، و بیماری هایی که منجر به ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن می شوند را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
وضع حمل زودرس – مصرف ماهی در طول دوران بارداری، امکان زایمان کودک نارس و همچنین زایمان زود هنگام را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند

میزان روزانه امگا 3 پیشنهادی که از طریق ماهی به بدن می رسد 200-600 میلی گرم برآورد شده است. این میزان برای گیاهان رقمی در حدود 1-2 گرم می باشد.

انواع ماهی های مختلفی که در این قسمت معرفی شده اند، در هر وعده شامل 60 گرم امگا 3 هستند.

ماهی آزاد (تازه) 1.200 mg
ماهی دودی 1.000 mg
ماهی تن 500 mg
ساردین 1.500 mg
ماهی قزل آلا (تازه) 350 mg
نیزه ماهی 300 mg
کوسه ماهی (فلس دار) 250 mg
کالاماری 200 mg
شاه ماهی، آبالون (نوعی صدف دریایی) 170 mg
انواع ماهی های دریایی 7 mg
در این قسمت میزان امگا 3 موجود در 60 گرم از سایر غذاها درج شده است:

دو برش نان سفید به همراه روغن ماهی 27 mg
یک تکه گوشت گاو و یا گوساله 40 mg
تخم مرغ به همراه روغن ماهی 200 mg
مارگارین غنی شده با روغن ماهی 60 mg
یک تخم مرغ معمولی 40 mg
بهترین منبع امگا 3 ماهی است نه قرص ها و کپسول های روغن ماهی.

روغن ماهی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

هزاران هزار مطالعه و تحقیقات مختلف بر روی تاثیرات ماهی و یا روغن ماهی بر روی کاهش فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلبی انجام شده است. در بررسی که در ژورنال پزشکی بریتانیا چاپ و منتشر شد، به صورت اکید پیشنهاد شده بود که برای جلوگیری از حملات قلبی به ویژه در افرادی که مبتلا به نارسایی های عروقی هستند، مصرف ماهی و یا روغن ماهی ضرورت دارد. نحوه عملکرد امگا 3 و طرز کار آن در جلوگیری از بیماری های قلبی هنوز مشخص نشده، اما گمان می رود که ماهی با کاهش میزان تری گلیسرید و همینطور فشار خون از لخته شدن خون جلوگیری نموده و ماهیت ضد التهابی به رگ های خونی می بخشند.

هشدار نسبت به مصرف جیوه

هر چند پیشنهاد می شود که درطول هفته یک یا دو وعده ماهی کمک بسیار زیادی به حفظ سلامت انسان ها می کند اما باید از انواع ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند خودداری نماییم. تجمع بیش از اندازه جیوه در بدن باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی شده و نهایتاً منجر به بی حسی و خارش انگشتان دست، پا و لب ها می شود. گسترش بیش از اندازه آن سبب می شود تا کودکان دیرتر از موعد مقرر صحبت کردن و راه رفتن را شروع کنند. از دیگر موارد مخرب آن هم می توان به دردهای مفصلی و ماهیچه ای، و بالا بردن ریسک حملات قلبی اشاره کرد.

ماهی هایی که دارای مقادیر بالایی از جیوه می باشند، عبارتند از: کوسه ماهی، مارلین، اره ماهی، نیزه ماهی، ماهی های درخشان، ماهی روغنی اروپای شمالی، و ماهی نارنجی دریایی. خانم های باردار، کسانیکه به تازگی صاحب فرزند شده اند، کودکان زیر 6 سال، و خانم هایی که تصمیم به باردار شدن دارند، باید از مصرف این نوع ماهی ها خودداری نمایند.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که خودتان به ماهیگیری علاقه دارید، بهتر سعی کنید که حتی الامکان در آب های آلوده ماهیگیری نکنید. گونه هایی از ماهی که به سبب غریزه از کف نهرها تغذیه می کنند، مانند گربه ماهی، آلاینده های بیشتری را به شکم خود فرو می برند.

برش های مختلف ماهی

انواع برش های ماهی عبارتند از:

فیله – جناح سینه و یا پهلوی ماهی که فاقد استخوان می باشد.
ماهی کامل – در این نوع برش، سر و باله ها از بدن ماهی جدا نمی شوند، اما اعماء و احشا و شش های ماهی بیرون کشیده می شوند.
استیک – برخی قسمت های ماهی از بدن آن جدا می شود.
پاک شده – درون ماهی به طور کلی بیرون آورده می شود.
راههای مناسب طبخ ماهی

نحوه طبخ ماهی به شیوه درست عبارت است از:

طبخ در فر – شکاف های کوچکی را در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد کنید، آن را درون یک ظرف روغنی شده قرار داه و سر تا سر آن آنرا با فویل بپوشانید. برای طعم بهتر می توانید از گیاهان معطر، آبلیمو، و روغن زیتون نیز استفاده کنید. آن را در درجه حرارات 180 درجه سانتیگراد قرار داده و مکرراً آنرا چرب نمایید.
نیمه سرخ شده – ماهی را خشک کرده و آنرا در آرد سوخاری بغلتانید. مقداری روغن یا یک غالب کره در داخل ماهیتابه بیندازید و با شعله آرام ماهی را سرخ نمایید.
بریان شده – شکاف هایی را در تمام قسمت های بدن ماهی ایجاد نمایید تا گرما به همه جای آن نفوذ کند. سپس آنرا در کباب پزی که قبلاً داغ کرده اید، بگذارید و بطور مرتب آنرا چرب کنید.
آب پز - این نوع طبخ برای ماهی های فلس دار مناسب نیست. ماهی را در آب نیمه جوش بیندازید، و بعد به آرامی آب را جوش بیاورید.
بخار پز – ماهی را درون بخارپز و یا بشقابی که بر روی یک قابلمه آب در حال جوش گذاشته اید، قرار دهید. در حالت دوم باید روی ماهی را بپوشانید.
مدت زمان مقتضی برای طبخ

برای محاسبه مدت زمان طبخ به منظور حفظ ویتامین ها و سایر مواد مغذی، باید میزان گوشت و ضخامت ماهی را اندازه گیری کنیم. مدت زمان های پیشنهادی عبارتند از:

ماهی به ضخامت 1 سانتیمتر: 3 دقیقه در فر، 4 دقیقه نیم سرخ شده، 5 دقیقه بریانی، 8 دقیقه آب پز، 3 دقیقه بخار پز.
ماهی به ضخامت 2 سانتیمتر: 11 دقیقه در فر، 7 دقیقه نیمه سرخ شده، 6 دقیقه بریانی، 10 دقیقه آب پز، 7 دقیقه بخار پز.
ماهی به ضخامت 3 سانتیمتر: 15 دقیقه در فر، 10 دقیقه نیمه سرخ شده، 9 دقیقه بریانی، 12 دقیقه آب پز، 11 دقیقه بخارپز.
ماهی به ضخامت 4 سانتیمتر: 20 دقیقه در فر، 13 دقیقه نیمه سرخ شده، 11 دقیقه بریانی، 13 دقیقه آب پز، 14 دقیقه بخار پز.
مدت زمان مقتضی برای طبخ انواع فریز شده

برای طبخ ماهی های فریز شده باید ضخیم ترین قسمت گوشت را اندازه گیری کرده و زمان طبخ را مطابق با آن تنظیم نمایید. پیشنهاد های اصولی به شرح زیر می باشد:

ضخامت 1 سانتیمتر: 17 دقیقه در فر، 7 دقیقه نیمه سرخ شده، 12 دقیقه بریانی، 10 دقیقه آب پز، 5 دقیقه بخار پز.
ضخامت 2 سانتیمتر: 22 دقیقه در فر، 11 دقیقه نیمه سرخ شده، 15 دقیقه بریانی، 15 دقیقه آب پز، 11 دقیقه بخارپز.
ضخامت 3 سانتیمتر:  35 دقیقه در فر، 15 دقیقه نیمه سرخ شده، 24 دقیقه بریانی، 22 دقیقه آب پز، 13 دقیقه بخار پز.
ضخامت 4 سانتیمتر:  39 دقیقه در فر، 18 دقیقه نیمه سرخ شده، 28 دقیقه بریانی، 28 دقیقه اب پز، 16 دقیقه بخار پز.
رعایت احتیاط

ماهی ها در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می شوند اما بهتر است در خرید آنها دقت بیشتری به خرج دهیم. برخی از ماهی ها به صورت غیر قانونی صید می شوند (با توجه به قوانین مصوب برای حمایت از پرندگان و چهارپایان) و برخی دیگر از انواع آنها در جریان ماهیگیری بازرگانی کشته می شوند.

نکات ضروری

مصرف یک یا دو وعده ماهی در طول هفته شما را در مقابل دسته ای از بیماری ها از آسم کودکی گرفته تا سرطان پروستات بزرگسالی، مصون نگه می دارند.
بهترین شیوه مصرف ماهی به صورت قرار دادن آن در فر، آبپز و بخار پز کردن و بریانی می باشد.
از ماهی هایی که دارای میزان بالایی جیوه هستند، مانند کوسه ماهی و مارلین خودداری کنید.
خانم های باردار، خانم هایی که قصد بارداری دارند، و کودکان زیر 6 سال باید در انتخاب ماهی دقت بیشتری به خرج دهند.


خواص و فواید عسل

حضرت محمد (ص) فرموده اند: خوردن عسل، استعمال بوی خوش، سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است. به عقیده ابو علی سینا، عسل خوراکی است که جوانی را جاویدان می سازد، حافظه را نیرو می بخشد و گذشته را در خاطر زنده می کند، اندیشه را پاک می سازد، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند. بنابر نوشته ها و منابع مشخص می شود در دنیای قدیم چه از جنبه های غذایی و چه از حیثیت دارویی این ماده اعتبار و برتری چشم گیری به تمام معجون های خوراکی داشته است، حتی امروزه هم عده زیادی معتقدند، عسل طبیعی یک غذای کامل است که خواص درمانی زیادی دارد و بی تردید نه تنها از آن به عنوان ماده قندی، بلکه به عنوان معالج بسیاری از بیماری ها استفاده می نمایند.

 طبق بعضی از منابع علمی عسل طبیعی در بهبود بیماری های قلبی و گوارشی و ... کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می آید که در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است. عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی کندو وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می کند. استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش هایی چون : فوتبال، شنا، دو، کشتی، دوچرخه سواری بسیار معمول است. دانشمندان معتقداند که عسل طبیعی به علت داشتن قند زیاد و مواد معدنی و همچنین خاصیت باکتری کشی قوی برای پوشش محل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. آنها همچنین گزارش کرده اند که عسل طبیعی برای معالجه زخم های سطحی، زخم معده و برای ساختن بسیاری از داروها خصوصاً شربت سینه بکار می رود.

قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی زیاد به دندان ها هیچ صدمه ای وارد نمی سازد، بلکه آنها را سفید و لثه را محکم می کند. پروفسور واسکور گسترف عقیده دارد چنانچه شکر مدتی در دهان بماند، توسط باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسید لاکتیک در دهان می شود که برای دندان مضر است، ولی عسل طبیعی برخلاف شکر چون دارای آنتی بیوتیک طبیعی می باشد هیچ گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندان ها را ضد عفونی می نماید.

توجه: تجویز عسل جهت بیماری ها تنها باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

فواید فیزیولوژیکی عسل طبیعی

این تأثیرات را می توان به دو دستۀ  الف) مدارک صرفاً تجربی،  ب) شواهد و مدارک علمی و تأیید شده، تقسیم کرد :

الف) مدارک تجربی

فواید تغذیه ای عسل طبیعی

 عسل طبیعی به جهت سهولت جذب بهتر و مقاومت در برابر کوفتگی، مخصوصاً در مورد فعالیت های فیزیکی، مقاومت قوی را ایجاد می کند؛ همچنین کارایی بیشتر فکری را سبب می گردد. بنابر این هم افراد سالم هم افراد بیمار برای درمان هر نوع ضعف مخصوصاً در موارد هضم یا جذب غذا در بدن به آن نیاز دارند. به علاوه باعث افزایش رشد نوزادان، تثبیت مقدار کلسیم استخوان، کمک به درمان کم خونی و بی اشتهایی می شود.

فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش

 عسل طبیعی هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و برای مشکلات روده ای مزمن و عفونی مثل یبوست، زخم اثتی عشر یا دوازدهه و ناراحتی های کبد، مفید است.

فواید عسل طبیعی برای سیستم تنفسی

در شرایط آب و هوایی معتدل و سخت، عسل طبیعی درمان شناخته شدۀ خوبی برای سرماخوردگی و ناراحتی ها و عفونتهای دهان و گلو و برونشیت می باشد. به نظر میرسد این اثر به غیر از خاصیت ضد باکتری بودن، مربوط به اثر آرام کنندگی و تسکین دهندگی فروکتوز موجود در آن باشد.

فواید عسل طبیعی در درمان پوست و زخم

عسل به علت خاصیت مرطوب کنندگی و تقویتی در ساخت کرمهاو مواد آرایشی کاربرد دارد. همچنین از آن در ساخت مواد دارویی یا قرار دادن مستقیم آن بر روی زخم، برای درمان درد ها و زخم های بالینی، زخم معده، زخم واریس و سوختگی یاد کرده اند. عسل طبیعی به مقاومت بدن در برابر عفونت و ترمیم بافت کمک می کند و موجب تسریع سرعت ترمیم زخم می گردد. اگر پس از سوختگی به موضع مالیده شود، سطح تاول را محدود ساخته و به ترمیم پوست سرعت می بخشد. در نوشته ها، شواهد تاریخی بسیاری از درمان انسان با عسل و یا کاربرد دامپزشکی (درد و زخم های باز و زخمهای پستان گاو) آن گزارش شده است. استفاده از نوعی کرم که روزی سه بار از آن استفاده می شود و از مقادیر مساوی عسل، آرد گندم سیاه و روغن زیتون تشکیل شده باشد، در درمان دردها و زخم های باز مثل زخم قانقاریا در اسبها بسیار موفق بوده است.

فواید عسل طبیعی برای ناراحتی های چشم

براساس نظریات سنتی از اروپا، آسیا و آمریکای مرکزی عسل طبیعی، آب مروارید چشم را مداوا می کند یا کاهش می دهد و در صورتی که مستقیماً در چشم ریخته شود، آماس ملتحمه و ناراحتی های مختلف قرنیه چشم را درمان می کند. این گفته بیشتر در مورد عسل های ملیپونید و ترگونید از آمریکای مرکزی و جنوبی و هند صدق می کند.

بیماری قند (دیابت)

بر خلاف تصور بعضی ها که عسل را برای بیماری دیابت بی ضرر می دانند، مصرف بدون تجویز پزشک برای آنان مضر می باشد. عسل را تنها می توان با دستور پزشک متخصص جایگزین مقدار قندی نمود که برای بیمار مجاز می باشد و مصرف آن به عنوان قند اضافی بر آنچه در رژیم آنها پیش بینی شده مجاز نیست. با این وجود در عسل مصرفی بیماران دیابتی هرچه قند فروکتوز بیشتر از گلوکز باشد برای آنها بهتر است، به همین دلیل عسل اقاقیا که فروکتوز بیشتری دارد برای بیماران دیابتی توصیه می گردد.

بررسی ها نشان می دهد که میزان انسولین در هنگام مصرف عسل طبیعی کمتر از مصرف سایر غذاها با کالری مشابه است و میزان قند خون مدت کوتاهی پس از خوردن آن در مقایسه با دیگر غذاهای هم کالری کمی بالاتر بوده است. در بررسی سلامتی افراد مشخص شده است که مصرف محصولات عسلی، قند خون را کمی نسبت به مصرف مقدار مشابه ساکارز بالا می برد.

درمان دارویی به روش هندو

در نظامهای درمانی سنتی همچون درمان بومی به روش هندو، اساساً از عسل به عنوان غذای نیروبخش برای نوزادان تازه متولد شده، جوانان، افراد مسن و برای دوران نقاهت بیماری و کشاورزان سخت کوش استفاده می شود.

سایر فواید عسل طبیعی

گفته میشود عسل طبیعی فعالیت کلیه را متعادل ساخته، در کاهش تب و جلوگیری از بی خوابی مؤثر است. همینطور در بهبود سلامتی افرادی که با الکل دچار مسمومیت شده اند و حفاظت کبد کمک می نماید؛ البته این تأثیرات به شهد (مایع غلیظ شده قندی ) فروکتوز نیز نسبت داده می شود. قلب، جریان خون، ناراحتی های کبد و به طور کلی بیمارانی که دوره نقاهت خود را می گذارنند، پس از تزریق محلولهایی با 20 تا 40 درصد عسل در آب بهبود حاصل می کنند.

ب) شواهد علمی و تأئید شده

آن طور که از شواهد علمی بر می آید بهتر است که عسل را به عنوان یک غذا در نظر بگیریم تا یک دارو. تمام خواصی که توضیح داده شد حداقل برای استفاده داخلی بدن، به نوعی به اثرات تغذیه ای نسبت داده می شود. بعضی از خواص درمانی در عسل طبیعی به تأیید علمی رسیده است. البته این خواص درمانی فقط مربوط به عسل نیست بلکه این خواص در ساختمان اکثریت قندهای موجود در آن است، لذا می توان آن را در دیگر مواد شیرین قند دار نیز یافت. وقتی قند برای اولین بار در اروپا وارد بازار شد به عنوان دارو برای بیماریهای متعدد تجویز گردید و با احتیاط بکار گرفته شد.

عسل طبیعی منبع انرژی

عسل طبیعی به عنوان یک ماده غذایی اساساً از قندهای ساده فروکتوز و گلوکز تشکیل شده و کالری لازم بدن را به سرعت تأمین و در نهایت انرژی مورد نیاز برای افراد سالم و بیمار را فراهم می کند، که در حقیقت راهی سریع برای دستیابی به انرژی بدون نیاز به صرف زمان طولانی یا فعالیت هضم پیچیده است.

عسل طبیعی منبع مواد مغذی

اغلب مصرف عسل طبیعی به خاطر مواد مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی توصیه می شود، اما به دلیل کم بودن این مواد نمی توانند مکمل قابل توجهی در یک رژیم غذایی باشند. مواد مغذی در عسل فرآوری نشده می توانند کیفیت بالایی داشته باشند.

سایر موارد استفاده

استفاده خاص عسل تحت شرایط کنترل شده و آزمایشگاهی، سبب بهبود سریع زخم حیوانات، بهبود زخمهای ناشی از سوختگی در موش ها و انواع مختلف زخم در انسان بعد از عمل شده است. تحریک بافت توسط عسل، زخم و مدت زمان بهبودی را کاهش می دهد همچنین به زخم یا پوست نو و ظریف نمی چسبد و در بسیاری از بیمارستان های مناطق حاره، جایی که آنتی بیوتیکها و سایر داروها کم یاب می باشند، از آن به عنوان داروی موفقیت آمیزی استفاده می شود.

عسل طبیعی قوی ترین ضد باکتریایی

عسل طبیعی ساده ترین و پر مطالعه ترین فعالیت و اثر ضد باکتریایی را دارد. فعالیت ضد باکتری آن معمولاً به تراکم بالای قند و خاصیت اسیدی آن نسبت داده می شود. این ویژگی تا حدودی می تواند پاسخی برای اثر استرلیزه عسل روی زخم ها و برخی از عفونتهای ناشی از سرماخوردگی باشد، اما اثر مفید آن را روی زخم های ناشی از سوختگی و بهبود سریع تر زخم با خراشهای بافتی، توجیه نمی کند. پژوهشی نشان داده است که پوست پیوندی در صورت قرار داده شدن برای 12 هفته در عسل به میزان صددرصد پاسخ مثبت می دهد. از سوی دیگر به نظر می رسد عسل علاوه بر گلوکز اکسیداز دارای مواد ناشناخته دیگری است که تأثیرات ضد باکتری را موجب می شوند، از آن میان می توان پلی فنلها را نام برد. فعالیت ضد باکتری انواع مختلف عسل تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و آزمایشها نشانگر آن است که اگر عسل حرارت بیند و یا به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار گیرد، فعالیتهای ضد باکتری آن کاهش می یابد.



خواص و فواید زعفران

خواص و فواعد زعفران


 

خواص و فواید زعفران

زعفران با نام علمی Crocus sativus، گیاهی کوچک و چند ساله به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر است. از وسط پیاز و یا قاعده ساقه، تعدادی برگ باریک و دراز خارج می شوند. از وسط برگ ها، ساقه گلدار خارج شده که به یک تا سه گل منتهی می شود. گل ها بسیار زیبا و دارای ۶ گلبرگ بنفش رنگ هستند که ممکن است در بعضی واریته ها به رنگ گلی یا ارغوانی باشند.

گل ها دارای ۳ پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله ی سه شاخه به رنگ قرمز متمایل به نارنجی است. قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که به نام زعفران مشهور است و دارای بوی معطر با طعم کمی تلخ می باشد. انتشار جغرافیایی زعفران در ایران شامل استان خراسان (قائنات، بیرجند و گناباد)، یزد، کرمان، گیلان و مازندران می باشد. در سال های اخیر زعفران در کرج و قم نیز کشت شده است.

 

تاریخچه:

زعفران به عنوان طعم دهنده ی غذا و برای رنگ پارچه، در کشورهای در حال توسعه و توسط صنعت گران به مقدار زیاد استفاده می شود. در فرهنگ عام، زعفران به عنوان مسکن، خلط آور، محرک جنسی و معرق، کاربرد دارد. در گزارش های داستان گونه ی مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروز همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش بخش برای پوست های خشک مصرف می شود.

ترکیبات مهم زعفران:

ترکیبات زرد رنگ و محلول در آب که از مشتقات کروستین به شمار می روند.

ترکیبات تلخ آن پیکروکروسین و ترکیب معطر آن سافرانال می باشد.

حدود ده درصد روغن ثابت دارد که شامل اسید اولئانولیک می باشد.

ریبوفلاوین از دیگر ترکیبات موجود در زعفران است

خواص و فواید زعفران

اثرات مهم:

در طب عوام به عنوان آرام بخش، مسکن، ضداسپاسم و مقوی معده مصرف می شود. در تغذیه به عنوان معطر کننده، طعم دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوش رنگ، بوی مطبوع و مزه ای خوب، در غذاها می شود) به کار می رود.

با توجه به رنگ بسیار غلیظی که از آن تولید می شود در صنایع آرایشی، داروسازی، قنادی، و تهیه لیکورها از آن استفاده می شود.

مقدار مصرف:

۱۰ تا ۱۵ عدد از خامه ها در یک لیوان آب برای یک نوبت مصرف به کار می رود. مقدار مصرف عادی آن روزانه حدود یک گرم است؛ همچنین مقدار مصرف تنتور آن حدود ۱۵ قطره در روز است.

عوارض جانبی:

مصرف زیاد آن قاعده آور و سقط کننده جنین است. همچنین مصرف زیاد آن ممکن است باعث استفراغ، خون ریزی رحمی، اسهال خونی، خون در ادرار، خون دماغ، خون ریزی کنار چشم و لب، زرد شدن پوست و زرد شدن غشاء مخاطی شود.

مصرف حدود ۲۰ گرم آن به طور کلی کشنده است.

داروهای گیاهی:

عصاره ی زعفران که به نام “Swedish bitters” گفته می شود، توسط کارخانجات زیادی تهیه و به بازار عرضه می شود.

نگه داری:

برای نگه داری ایده آل زعفران باید از نور و رطوبت محافظت شود.

بهترین ظروف نگه داری زعفران در درجه اول ظروف فلزی و بعد ظروف شیشه ای رنگی است. ظروف پلاستیکی برای نگه داری مناسب نیستند، زیرا در مدت کوتاهی اسانس آن کم شده و از مرغوبیت آن کاسته می شود.

همچنین بهتر است هنگام مصرف به صورت پودر درآید و یا پودر آن در زمان کوتاهی مصرف گردد؛ چون اسانس معطر آن از پودر، زودتر تبخیر می شود.

 

تحقیقات جدید در مورد زعفران:

در تحقیقاتی که به تازگی در آمریکا صورت گرفت، نشان داده شده است که کروستین موجود در زعفران در نخاع، فشار خون، ادم مغزی و پاپیلمای پوست در حیوانات اثرات مثبت و ارزنده ای ایجاد کرده است. تحقیقات دیگری نشان داده است که زعفران اکسیژن پلاسما را افزایش داده و دارای اثرات ضدسرطان می باشد.

تحقیقات دیگری نشان داده است که زعفران می تواند باعث کاهش تری گلیسریدها و کلسترول گردد. همچنین مطالعاتی در اسپانیا نشان داده است که کاهش امراض قلبی در قسمتی از این منطقه احتمالاً مربوط به مصرف دائم از زعفران می باشد.

مهمترین اثرات گزارش شده زعفران:

ضددرد، ضد افسردگی، ضد سم، ضد ادم، ضد اکسیدان، ضدعفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تومور، تقویت کننده قوای جنسی، مقوی قلب، خنثی کننده رادیکال های آزاد، سقط کننده، معرق، هضم کننده غذا، قاعده آور، خلط آور، بند آورنده خون، کاهش دهنده کلسترول، کاهش دهنده پُرفشاری خون، نارکوتیک (مخدر)، مقوی اعصاب، محافظ اعصاب، مسکن، محرک، مقوی معده، مقوی رحم.



خواص و فواید سبزیجات

فواید و خواص سبزیجات

آن چیست که در هر شکل، رنگ و اندازه ای می تواند از بروز چاقی، بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری نماید؟ پاسخ این پرسش یک قرص رژیمی عجیب و غریب نیست. ساده است؛ پاسخ آن چیزی نیست جز "سبزیجات"! این درحالی است که نیمی از افراد جهان هیچ گونه سبزی، جز سیب زمینی، لوبیا و سالاد مصرف نمی کنند. در این قسمت دلایلی را دال بر استفاده مکرر و دائمی از سبزیجات برایتان ذکر می کنیم.

1-  سبزیجات از کالری پایینی برخوردار هستند

می توان گفت که تقریبا در حدود یک سوم مردم دنیا از بیماری چاقی رنج می برند. به منظور کاهش وزن، فرد باید از غذاهایی با کالری پایین استفاده کرده و تحرک خود را نیز افزایش دهد. استفاده از سبزیجات در غذاهای اصلی و میان وعده ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

2-  چربی سبزیجات بسیار پایین بوده و همچنین فاقد کلسترول می باشند

مردم اکثراً به خوردن غذاهای با چربی بالا از خود تمایل زیادی نشان می دهند. رژیم غذایی چرب، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان ها را افزایش می دهد. از سوی دیگر چربی هایی که باعث ایجاد ناراحتی قلبی می شوند در سبزیجات در پایین ترین حد خود قرار دارند. بسیاری از خوراک های حیوانی مقادیر زیادی کلسترول در خود جای می دهند. مصرف اینگونه غذاها، کلسترول موجود در خون را افزایش داده و موجب بالا رفتن خطر ابتلای بیماری های قلبی نیز می شوند. از آنجاییکه سبزیجات فاقد کلسترول می باشند می توانند از بروز این بیماری کشنده در افراد جلوگیری کنند.

3-  سبزیجات دارای میزان پایینی سدیم هستند

سدیم در نمک و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می شود. سدیم بیش از حد، باعث بروز فشار خون بالا در برخی افراد می شود. سبزیجات تازه، حاوی مقدار کمی سدیم هستند. به طور کلی سبزیهای یخی نسبت به انواع تازه خود، حاوی مقدار بیشتری سدیم هستند. این رقم در سبزیجات کنسرو شده به بالاترین میزان خود می رسد. برای یافتن خوراک هایی با سدیم پایین به برچسب اینگونه غذاها توجه کنید تا نمونه هایی با سدیم پایین را انتخاب کنید.

4- سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند

سبزی هایی با رنگ سبز پر رنگ و نارنجی از بروز سرطان حنجره و ریه جلوگیری میکنند. اینگونه سبزی ها دارای بتا- کاروتن می باشند. این ماده رنگدانه ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. غذاهایی که حاوی این ماده هستند به راحتی می توانند از بدن در مقابل سرطان ها محافظت کنند. مواردی از قبیل: هویج، کدوی مسمی، اسفناج، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ به وفور حاوی این ماده می باشند.

همچنین بیشتر سبزیجات دارای ویتامین C نیز هستند و می توانند از بروز سرطان حنجره و معده نیز جلوگیری کنند. سبزیجاتی که شامل ویتامین C هستند عبارتند از: فلفل، کلم، بروکلی، جوانه بروکسل، و گوجه فرنگی.

بسیاری از سبزیجات حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی از جمله آهن می باشند. آهن در خونسازی و تامین انرژی بدن نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده ناکافی از آهن در رژیم غذایی روزمره باعث بروز آنمی ( کم خونی)  می شود. آهن در اسفناج، لوبیا، لوبیا قرمز، لوبیای چشم بلبلی، چغندر و انواع سیب زمینی ها یافت می شود.

سبزی ها با رنگ سبز پر رنگ مثل اسفناج، خردل، بروکلی، و کلم حاوی میزان بالایی کلسیم می باشند. کلسیم برای استحکام استخوان و دندان ضروری است و از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.

5-  سبزیهای هم خانواده کلم و خردل از ارزش های سلامتی بالایی برخوردار می باشند

هم خانواده این گروه از سبزیجات، شامل: کلم، گل کلم، بروکلی، جوانه بروکسل، کلم پیچ و خردل می شوند. به این دلیل نام سبزیجات چلیپایی بر روی آنها گذاشته شده است که شکل ظاهری گل آنها همانند چلیپا است. این سبزی ها خطر سرطان روده، معده، و ریه را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

6-  سبزیجات دارای مواد فیبردار هستند

فیبر قسمتی از گیاهان را تشکیل می دهد که بدن انسان نمی تواند آنرا هضم و یا جذب کند. پیروی از رژیم غذایی که حاوی مقدار زیادی مواد فیبردار باشد، ریسک ابتلا به سرطان روده را تا حد بسیاز زیادی کاهش می دهد. تمام سبزیجات منبع مناسبی از فیبر هستند. بهترین راه مصرف فیبر از طریق غذاهایی طبیعی است؛ باید توجه داشته باشید که قرص ها و مکمل هایی که وجود دارند هیچ گاه نمی توانند جای مواد طبیعی را بگیرند. البته ناگفته نماند که فیبر بیش از اندازه نیز موجوب عدم جذب برخی موارد معدنی نظیر آهن می شود.

نکاتی برای افزودن سبزی بیشتر به وعده های غذایی

انواع و اقسام مختلفی از سبزیجات وجود دارد. برای ایجاد تنوع از رنگ ها، طعم ها و اشکال مختلف آن استفاده کنید.
در میان وعده های خود می توانید از سبزیهایی استفاده کنید که می توان از آنها به صورت خام نیز سرو کرد. هویج، گل کلم، و بروکلی از این دست سبزی ها می باشند.
به غذاهای همیشگی و روزمره خود سبزی اضافه کنید. با تن ماهی، بروکلی سرو کنید و اگر کباب میل می کنید کنار آن کمی اسفناج نیز مصرف کنید.
اگر کودکان در تهیه غذاهای همراه با سبزی به شما کمک کنند، آنوقت تمایل بیشتری نسبت به میل آنها  از خود نشان می دهند.
سبزی را تنها برای افرادی بپزید که دارای مشکل هاضمه هستند. بیشتر سعی کنید آنها را به صورت خام و یا نیم پز استفاده کنید.
نکاتی برای حفظ مواد غذایی سبزی در طبخ

سبزی ها را با آب کم بپزید تا ویتامین آنها خارج نشود. مایکرو فر و بخارپز کردن بهترین نوع طبخ سبزی می باشد.
آنها را برای مدت زمان کمی بپزید و اگر می توانید بهتر است که آنها را خام مصرف کنید. گرمای بیش از حد می تواند بسیاری از ویتامین ها را از بین ببرد. در حین طبخ سبزیجات، حتما درب ظرف را ببندید.
از سرخ کردن سبزیحات در کره و یا روغن به شدت پرهیز کنید. زمان مصرف نیز سعی کنید تا جایی که می توانید میزان کمی از چاشنی های با چربی بالا، نظیر: سس قرمز، مایونز، کره و مارگارین را با آنهااستفاده کنید. سس سویا و سس های کم چرب گوجه فرنگی جایگزین مناسبی برای سس های پر چرب هستند.
سبزیجات فصلی به همراه فلفل جایگزین مناسبی برای نمک می باشند.


خواص و فواید آب پرتقال

 

فوایدی از آب پرتقال

فوايد و خواص آب پرتقال (+عكس)
از نظر شیمیایی پرتقال را منبع غنی ویتامینC می دانند و جالب آنكه پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی تر از پرتقال است.

 

پرتقال، دشمنی بر علیه سرطان

 

 


 كارشناسان مؤسسه ملی سرطان آمریكا معتقدند موارد سرطان معده در آمریكا تقریباً كم است، زیرا در تمام ماه های سال پرتقال و مركبات در دسترس همه قرار دارد و بیشتر مردم آنها را مصرف می كنند. ویتامینC یكی از عوامل مهم مهاركننده سرطان است به طوری كه این ویتامین را دشمن نیرومندی بر علیه یكی از عوامل شناخته شده سرطان زا یعنی نیتروزامین ها(Nitrosamies) می شناسند.

 

 مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده ، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است. از جمله سرطان مری در اشخاصی كه زیاد پرتقال می خورند، ۵۰ درصد كمتر از اشخاصی است كه آن را كمتر مصرف می كنند و یا اصلاً نمی خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پایین ترین حد قرار دارد.

محققان دریافته اند كه پرتقال و سایر مركبات در پایین آوردن كلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پكتین(Pectin) یا ماده الیافی پوست و ورقه های نازك مابین پره های پرتقال است. در مواردی كه هدف كاهش كلسترول و تأمین سلامت شریان ها باشد، برای استفاده از حداكثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می شود كه پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازك داخل پرتقال كه حاوی پكتین هستند مصرف كنید.
پیشگیری از عفونت های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامینC موجود در آن نمی دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است یك تركیب ناشناخته ضد ویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد.

لازم است بدانید كه یك لیوان آب پرتقال دارای ۱۲۰ میلی گرم ویتامین C یعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری كلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیك است. آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین Cآن بیشتر حفظ خواهد شد.

اینوریتول، پكتین، لیگنین، هورمون های نمو، اسانس ها، آنزیم های پروكسیداز، موادمعدنی شامل: سدیم ۳ میلی گرم، منیزیوم ۱۲ میلی گرم، فسفر۲۲ میلی گرم، گوگرد۱۰ میلی گرم، كلر۳ میلی گرم، پتاسیم ۱۸۷ میلی گرم، كلسیم ۴۳ میلی گرم، منگنز۰۵/۰ میلی گرم، مس ۰۴/۰ میلی گرم و روی ۱۷/۰ میلی گرم.

آب پرتقال صحیح چگونه به دست می آید؟
پرتقال را پوست كنده، البته مانند پوست كندن یك سیب، یعنی پوست دوم سفید رنگ روی آن بماند و بعد به قطعات كوچك ببرید و در ماشین آب میوه گیری بیندازید، درست مثل زمانی كه می خواهید آب هویج بگیرید. آب پرتقال شما باید شیری رنگ باشد و نه كاملاً نارنجی ( از دیدگاه طب نتروپت و درمان های طبیعی).

فشار خون بالا و نوشیدن آب پرتقال:
افرادی كه فشار خونشان بالاست و برای كنترل آن دارو مصرف می كنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی(۵-۵/۳) پائین تر آمده و مشكلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و كاملاً زیر نظر باشند.

 

البته درمان كمبود پتاسیم به طور مصنوعی امكان پذیر است و با تجویز پزشك صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده كنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یك لیوان بزرگ آب پرتقال حدود ۳۵۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
میوه های زرد مانند موز- انواع مركبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال كالری كمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراكی كه كالری زیاد تولید می كنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

خواص و فواید پوست پرتقال

 پوست پرتقال نیز همانند پوست میوه سیب دارای خاصیت‌هایی است که می تواند به شیوه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
 
یکی از فواید پوست پرتقال خاصیت شفافیت بخشی آن به پوست است. افرادی که پوست‌های چرب دارند می‌توانند از پوست این میوه برای نرمی پوستشان استفاده کنند.
 
همچنین پوست خشک شده پرتقال دارای ویژگی‌هایی است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و سلول‌های جدید جایگزین کند.  پوست پرتقال همچنین می‌تواند در از بین بردن لکه‌های سیاه پوست مورد استفاده قرار گیرد. 


خواص و فواید سیب

 

سیب,خواص سیب,فواید سیب,خاصیت سیب,خواص سیب ترش

خواص سیب


خواص سیب

خواص سیب-سیب، یکی از سلامت بخش‌ترین خوراکی‌های اطراف ما محسوب می‌شود. از زمان‌های گذشته مردم جهان علاقه‌ی فراوانی به میوه‌ها داشتند. طبق نظر مورخان، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است.سیب یکی از میوه‌هایی است که قبل از دیگر میوه‌ها شناخته شد. تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است. سیب نشانه‌ی عشق و باروری، دوستی، زیبایی، خوش‌بختی، تندرستی، دانایی، خوشی، نیرومندی و ... می‌باشد. سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است.

همه‌ی سیب‌ها مانند هم نیستند. اندازه، رنگ، بو و مزه‌ی متفاوت در گونه‌های مختلف، تعیین کننده‌ی نوع مصرف آن‌ها است. مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد، نه نوع آن. انواع سیب پس از مرکبات ( پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین، لیموترش  و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ترین میوه‌ی‌ پرورشی در سطح دنیا است.


کلیات گیاه شناسی

درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و سیب میوه‌ ایست که می‌توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند. در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگلهای شمال وجود دارد در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌گویند. سیب انواع مختلف دارد. انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌باشد. سیب نوع ترش و شیرین دارد.

 

ترکیبات شیمیایی سیب

خواص سیب -سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌مناسبت نیست که یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌نیاز می‌کند.

 

خواص سیب

-یکی از خواص سیب این است که  در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است.با استفاده از سیب می‌توان ناراحتی‌های شایعی مانند خشکی پوست، ترک خوردگی پوست، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌های پوستی  طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌های آن‌ها را کاهش داد.لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2)، ویتامین C  و A  ، مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، کلسیم  و پتاسیم می‌باشد.

 

 

خواص سیب

خواص سیب

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌کند.خوردن سیب و حتی بو کردن سیب، باعث کاهش فشار خون  می‌شود. بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب، فشارخون بیماران را پایین می‌آورد.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که  برای دندان‌ها و لثه‌ها مفید است،اسیدهای موجود در سیب، هنگام جویدن باکتری‌های دهان  را از بین برده و دندان‌ها و لثه‌ها را تمیز می‌کنند. جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم. مطالعات نشان می‌دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ها و لثه‌ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌های لثه را از شما دور سازد. حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌های لثه رنج برده‌اند، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامینC بهره‌مند شوند.مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ها می‌گردد. مینای دندان را محکم‌تر می‌سازد و از جرم گرفتن دندان‌ها پیشگیری می‌کند.اسیدهای موجود در سیب، اثر ضدالتهاب و باکتری‌کش بر دندان‌ها و لثه دارند. پژوهش‌های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ی یک عدد سیب‌ترش حدود 90 درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌روند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که جویدن سیب، عضلات فک را قوی‌تر می‌سازد. آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن، دهان شویه‌ای ساده و طبیعی محسوب می‌شود.

 

-از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌کند،یکی از بیماری‌هایی که به‌طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌کند، درد مفاصل و نقرس است. البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است. در موارد شدید، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌شود. برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی، لازم است. هم‌چنین سیب میوه‌ای بسیار باارزش است؛ چرا که هم‌چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌گردد.سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌شود و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌یابد. از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل  و نقرس توصیه می‌گردد.

 

-سیب مقوی مغز است. به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌دهند مفید می‌باشد. به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر،  اعصاب و مغز را تقویت می‌کند.

 

-یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد،دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل  شیرین شده باشد، نوشیدنی آرام بخشی است. خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد. علاوه بر ویتامین‌های گروه B، منیزیم  و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثر آرام بخشی بر اعصاب دارد. هم‌چنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌شود.

 

خواص سیب ترش

-خواص سیب ترش-سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌برد.

-سیب ترش را بپزید درمان اسهال خونی است.

-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌رود.رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است.

-مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است.

-سیب ترش برای آنهائی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهائی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است.



خواص و فواید آناناس

خواص و فواید آناناس

 

آناناس از آن دسته غذاهایی است که خوردنش کمی مشکل است. اما به شما تضمین می دهیم که همان لذتی را که از خوردن یک قطعه شکلات می برید، بتوانید از خوردن یک لیوان آب آناناس هم ببرید…

 

آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی

آناناس سرشار از ویتأمین ها و مواد مغذی مثل کلسیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین ث است علاوه بر اینها بسیار کم چربی و کم کلسترول است.

این خواص را می توانید از مصرف کمپوت آناناس، میوه تازه آن، میوه یخ زده یا حتی آب آناناس به دست آورید.

یکی از خواص مهم آناناس کمک به ساخت استخوان های سالم و استحکام استخوان ها است. آناناس غنی از منیزیم ماده معدنی ای است که وجودش برای ساخت استخوان ها و ارتباط بافت ها ضروری است. آناناس باعث رشد استخوان ها در بدن جوانان و استحکام استخوان ها در پسران می شود.

یک فنجان آناناس حدود ۷۳ درصد منیزیم مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند، از دیگر خواص آناناس می توان به نقش آن در بهبود سرماخوردگی و کاهش میزان سرفه اشاره کرد. اکثر افراد هنگام سرماخوردگی ویتأمین ث یا آب پرتقال بیشتر می خورند غافل از این که خواص آناناس نیز کمتر از آنها نیست.

«بروملین» موجود در آناناس باعث کاهش شدید سرفه یا توقف سرفه های شدید و کاهش میزان لحاظ می‌شود. پس هنگام سرماخوردگی خوردن آناناس را فراموش نکنید.


Weblog Themes By Pichak

آرشیو مطالب

درباره وبلاگ


لطفاً کپی نکنید.
ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 58
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 2



  • مای بی بی فارسی
  • صندلی داغ